Beslenme Önerileri

Romatizma ve Bayram Diyeti

Romatizma Hastalıklarına Özel Bayram Diyeti Önerileri

Kurban bayramı, dayanışma, birlik ve beraberlik duygularının en üst seviye olduğu kutlu günlerimizdendir. Bu vesile ile birlik duygularımızın zirvede yaşanması dileği ile kurban bayramınızı tebrik ederiz. Bu bağlamda bayram diyeti ile ilgili önerilerimizi sizler için derledik.

Kurban Bayramı ve Pandemi

Bayramlar genellikle diyet anlamında “bir kereden bir şey olmaz” duygusu ile diyetimizi bozduğumuz günlerdir. Bu nedenle sizlere bayram günleri için diyet önerimizi sunmak isteriz;

Aşırı Et Tüketiminin Etkileri

Büyükbaş ve küçükbaş hayvanları ile balık ve kümes hayvanlarında  ürik asitin öncü maddesi olan pürin bolca bulunur. Aşırı protein tüketimi sonrasında pürin yıkılım ürünü olan ürik asit kanda ve eklemlerde kristal şeklinde çokça birikmeye başlar.

Kurban Bayramı ve Kavurma

Eğer protein ve insülin metabolik süreçlerinde anormallikler varsa ve bunlara bağlı olarak üretim çok veya idrar ile atılım azsa, eklem ve çevresindeki dokularda iğneli ürik asit kristalleri birikir. Bu da ağrı, iltihaplanma – şişmeye neden olabilir. Bu duruma gut hastalığı denir.

Yoğun protein tüketiminden sonra eklemlerde ürik asit kristalleri dışında kalsiyum pirofosfat dihidrat birikimi de olabilir. Özellikle dizler, bilekler ve ayak bilekleri gibi büyük eklemlerde ağrı hissedilir. İltihaplı romatizma özelinde eklem tutulumu olan tüm romatizmal hastalar için kalsiyum pirofosfat dihidrat birikimi eklemlerde alevlenmeye neden olur. Yalancı gut olarak adlandırılan bu durumun teşhisi de kan ürik asit düzeyine bakarak mümkün değildir. Kaldı ki gut hastalığında bile kan ürik asit düzeyi normal olabilir. Sedim, CRP ve RF değerleri çoğunlukla normaldir. Romatizmal hastalığı olmayan bireylerde de anlamsız eklem ağrılarının nedeni bu olabilir.

Temelinde eklem iltihaplanması olan hastalar için et tüketiminde dikkat edilmesi gereken noktalar vardır. Eklemlerde sıkça iltihaplanma olması eklemin diğer risklere de açık olmasına neden olur. Bu nedenle romatizmal hastaların yiyeceklerinde et tüketimine diğerlerinden daha fazla özen göstermeleri gerekmektedir.

Bayram Günleri için Romatizmal-İnflamatuar Hastalıklara Özel Bayram Diyeti Önerileri

1. Kurban kesildikten hemen sonra aynı gün et tüketiminden kaçınılmalı.
  2. 4 günlük bayram tatilinde 2 günden fazla et tüketilmemeli.
  3. Et tüketilecek ise günümüz şartlarında küçük baş tercih edilmeli. Bu da hayvan çiftliklerinde kullanılan ilaçların ve yem içeriğinin insana olan etkisinden kaçınabilmek içindir.
  4. Et tükettiğimiz günlerde baklava ve şeker tüketimi oldukça azaltılmalı.
  5. Her gün büyük tuvalete çıkıldığından emin olunmalı, değilse Magnezi Kalsine gibi ürünler yardımı ile tuvalete çıkılmalı.
  6. Et tüketimi ile yoğurt ve ayran tüketmeyin. Yoğurt aslında faydalı bir gıdadır ama etteki demiri bağlayarak emilimine engel olabilir.
  7. Etin yanında soğan, sarımsak, nane, kekik vb. sebze tüketimi unutulmamalı.
  8. Yeterli ve bol miktarda su tüketilmeli, çay tüketilecekse de açık, taze limonlu ve az miktarda olmalı.
  9. Gazlı içecekler ve meşrubat tüketiminden kaçınılmalıdır.

Kurban Bayramı Diyeti

Tatlı tüketimi sınırlandırılmalı ve basit karbohidrat şekerlerinden uzak durulmalıdır. Baklava vb. tatlı tüketimi uygun görülmemekle birlikte tüketilirse alınması gereken tedbirler var.

Tatlıdan sonra biraz ayran içiniz yoksa bir iki kaşık yoğurt.

Bir tatlı kaşığı zeytinyağı, kantaron ve çörek otu içiniz.

Unutmayınız ki atalarımız baklava yanında ayran ikram ettiler ve bol terayağlı baklavalar yaptılar.

Neden?

Özellikle iltihabi hastalıklarda metabolik sendrom ve insülin direnci sıktır. Bu nedenle bu tip kişilerde kan glikozu aniden yükselince böbrek üstünden kortizol salınımı ve insülin regülasyonu bozulur. Bu da iltihap şelalesini (sitokin storm) tetikler.

1. Glisemik indeksi yüksek tatlı ve baklavaların kana karışma sürecini yavaşlatmak için verilen ayran ve yağlar gibi tedbirlere alınması yerinde olur.
  2. Özellikle her bayram sabahı, iltihabi hastalığı olanların sabah aç karnına yoğurt veya takviye gıda olarak pre ve pro biyotiklerin alınması gün içerisindeki olası aşırı protein alınımı degüsyonu (digestion-hazım) rahatlatır. Barsaklarda protein agregatları oluşmaz ve iltihabi barsak yükü azalır.
  3. Bunlara dikkate almayıp bayram günüdür deyip her şeyi “mübah” gören zihniyete hakim hasta gruplarına da ancak yatmadan önce barsaklarını boşaltmasını, atık ve cürüfların bir an evvel barsak yüzeyinden uzaklaştırılması verilecek zararı bir nebze azaltacaktır. Ama yine de zarar göreceksiniz.
  4. Bayram bitince kurban etleri stoklanacağından! alınacak tedbirlere devam edilmesi ve mutlaka bayram sonrası 10 günlük tamamen sebze üzerine kurgulu “besinsel barsak dinlendirme” protokolüne uyulması iltihabi hastaların bayram sonrası dağılmışlıklarını toparlamaya yardımcı olacaktır.

Kuyruk yağlarını eritip saf yağ olarak elde ettikten sonra ağrılı ve iltihabi vücut bölgelerinin masajında kullanılması çok pratik ve basit bir uygulama olacaktır.

Bayramlar küskünlerin barıştığı bir dönem olduğu için sizlerde sizi strese sokup bedendeki iltihabi ve yıpratıcı yolakları harekete geçirecek insanlarla barışın ve tedavinin en güzeli olan mutluluk ve huzuru yakalayarak tedavinizi hızlandırın.

Ayrıca;

Romatizma ve Aralıklı Oruç yazımız ilginizi bekliyor.