Fibromiyalji Hastal─▒─č─▒ Nedir?

Fibromiyalji Tedavisi, sendrom olarak da isimlendirilen fibromiyalji hastal─▒─č─▒, v├╝cutta belirli noktalarda genel hassasiyet alanlar─▒n─▒n olu┼čtu─ču, uyku d├╝zeninde bozulmalara yol a├žan, kaslarda ve eklemlerde a─čr─▒lar─▒n hissedildi─či, genel olarak yorgunluk belirtileri i├žeren ve psikolojik belirtileri olan uzun s├╝reli yani kronik bir durumdur. Daha detayl─▒ incelememiz gerekirse┬áFibromiyalji nedir?
Fibromiyalji sendromunun tedavi s├╝reci karma┼č─▒k gibi g├Âr├╝lmektedir. Uygun tedavi ve terapilerle hayat kalitenizi art─▒rmak amac─▒yla ya┼čam tarz─▒n─▒zda yap─▒lacak de─či┼čikliklerin sonucunda┬áfibromiyaljinin belirtileri┬átedavi edilebilmektedir.

Fibromiyalji Sendromu Neden Olur?

Nedenleri hen├╝z bilinmese de yap─▒lan son ara┼čt─▒rmalara g├Âre fibromiyaljinin, travma, enfeksiyon ve stres gibi tetikleyicilerle etkisini g├Âstermesi sonucu kal─▒tsal ├Âzelliklere ba─čl─▒ genetik e─čilimlerden kaynakland─▒─č─▒ d├╝┼č├╝n├╝lmektedir.

Fibromiyalji Tedavisi

Bir teoriye g├Âre ├že┼čitli fakt├Ârlere ba─čl─▒ olarak beyin a─čr─▒ e┼či─čini d├╝┼č├╝r├╝r ve daha ├Ânceden ac─▒ vermeyen duyumlar─▒n zaman i├žerisinde ├žok ac─▒ verici hale geldi─či belirtmektedir. Bir ba┼čka teoriye g├Âre, v├╝cuttaki sinirlerin ve resept├Ârlerin a─čr─▒ sinyallerine a┼č─▒r─▒ tepki g├Âstermeleridir. Bu da normal a─čr─▒lar─▒n abart─▒l─▒ ac─▒lar hissedilmesi anlam─▒n─▒ ta┼č─▒yan yanl─▒┼č yorumlamalara sebebiyet vermektedir.
Bu durum beyin ve sinir sisteminin kimyasal dengesizliklerin veya beyindeki merkezi a─čr─▒ sinyallerini etkileyen arka k├Âk gangliyonunda normal a─čr─▒lar─▒n yanl─▒┼č yorumlanmas─▒ndan kaynaklanmaktad─▒r. Fibromiyalji sendromunun belirtileri otoimm├╝n bozukluklar─▒n belirtilerine benzemektedir. Buna g├Âre fibromiyaljinin otoimm├╝n hastal─▒klara benzerli─či onun otoimm├╝n bir durum olabilece─či teorisine de yol a├žmaktad─▒r.

Ara┼čt─▒rmac─▒lar, baz─▒ hastalarda genlerin fibromiyalji geli┼čiminde rol oynayabilece─čini d├╝┼č├╝nmektedir. Fakat hastal─▒kla ilgili genler hen├╝z tan─▒mlanmam─▒┼čt─▒r.

Fibromiyalji s─▒kl─▒kla aile ├╝yeleri aras─▒nda g├Âr├╝lmekte ve genetik mutasyonlar─▒n buna yol a├žt─▒─č─▒ d├╝┼č├╝n├╝lmektedir. Sinir h├╝creleri aras─▒nda a─čr─▒ sinyallerinin iletimini etkileyen olas─▒ genler tan─▒mlanm─▒┼čt─▒r. Fibromiyalji genellikle orta ya┼člardan itibaren g├Âr├╝lebilir ve ya┼č─▒n ilerlemesi ile birlikte ortaya ├ž─▒kma riski artar. Fibromiyalji, ayn─▒ zamanda gen├ž ya┼člarda da g├Âr├╝lebilir.
Bu potansiyel fakt├Ârler aras─▒nda enfeksiyonlar, genetik fakt├Ârler, travma ve stres ile ki┼čilik yap─▒s─▒ yer almaktad─▒r. Ge├žmi┼čte ya┼čanan bir hastal─▒k da fibromiyaljiyi tetikleyebilir veya semptomlar─▒n─▒ a─č─▒rla┼čt─▒rabilmektedir. Sindirim sistemi enfeksiyonlar─▒n─▒n fibromiyaljiyi tetikleyebilece─či de bilinmektedir.

Duygusal ve fiziksel bir travma ge├žiren insanlarda fibromiyaljinin geli┼čmesi m├╝mk├╝nd├╝r. Bu durum, travma sonras─▒ ya┼čanan stres bozuklu─čuna ba─čl─▒d─▒r. Uzun s├╝reli strese ba─čl─▒ olarak da ki┼čilerde artarak devam eden etkiler de g├Âr├╝lmektedir. Stres ile tetiklenecek olan fibromiyalji ayn─▒ zamanda hormonal de─či┼čikliklerle de ili┼čkisi bulunmaktad─▒r.

Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir?

V├╝cudumuzda hassas notalarda a─čr─▒lar fibromiyalji belirtileri aras─▒nda yer almaktad─▒r. Ayr─▒ca fibromiyaljinin v├╝cudumuzda hassas noktalar olarak ifade edilen a─čr─▒ alanlar─▒na da neden oldu─ču bilinmektedir. Tetikleme noktalar─▒ olarak adland─▒r─▒lan bu b├Âlgeler hassasiyet alanlar─▒ ile ├Ârt├╝┼čmektedir.

Fibromiyalji hassasiyet noktalar─▒ olarak ifade edilen b├Âlgelere s─▒k─▒ca bast─▒r─▒lmas─▒ sonras─▒nda ac─▒ hissediliyorsa, fibromiyalji a─čr─▒ noktas─▒ hassas olarak ifade edilmi┼č olur. Bu hassas noktalar aras─▒nda, ba┼č─▒n arkas─▒ ve ense k├Âk├╝, ├╝st g├Â─č├╝s b├Âlgesi, omuzlar─▒n ├╝stleri, dizler, kal├žalar ve dirseklerin d─▒┼č k─▒s─▒mlar─▒ say─▒labilmektedir.

Laboratuvar testleri veya g├Âr├╝nt├╝leme taramalar─▒ fibromiyaljiÔÇÖyi tespit edemez. A─čr─▒ b├Âlgeleri fibromiyaljinin te┼čhis edilebilmesi i├žin tek ba┼č─▒na yeterli olmamaktad─▒r. ├ť├ž aydan fazla bir s├╝re i├žerisinde s├╝rekli devam eden bir a─čr─▒ ile bu a─čr─▒ a├ž─▒klanabilmektedir. T─▒bbi bir durum bulunmuyorsa bu sayede fibromiyalji sendromunun te┼čhisi konulmaktad─▒r.

En belirgin fibromiyalji belirtisi a─čr─▒d─▒r. ├çe┼čitli yumu┼čak dokularda ve kaslarda s├╝rekli ve tutarl─▒ bir a─čr─▒ olarak hissedilmektedir. Bu a─čr─▒ ├že┼čidi hafif bir a─čr─▒dan da olu┼čabildi─či gibi yo─čun ve dayan─▒lmaz bir a─čr─▒ olarak da hissedilmektedir. Bu a─čr─▒lar─▒n ┼čiddeti farkl─▒ zamanlarda de─či┼čiklik g├Âsterebilmektedir. Fibromiyalji vakalar─▒nda yorgunluklar─▒n ve a─čr─▒lar─▒n b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de iyile┼čti─či d├Ânemler de g├Âr├╝lmektedir.

Fibromiyalji Sendromu

Tan─▒mlamalar ve Hissedilenler

G├Â─č├╝s b├Âlgelerinde ger├žekle┼čen fibromiyalji a─čr─▒lar─▒, kalp krizi a─čr─▒s─▒ ile kar─▒┼čt─▒r─▒labilmektedir. Delici, yanma hissi veren, keskin bir a─čr─▒ gibi gelebilen bu a─čr─▒lar kalp krizindekine benzer nefes alamama hissini uyand─▒rabilmektedir.

S─▒rtta hissedilen fibromiyalji a─čr─▒lar─▒ s─▒kl─▒kla g├Âr├╝lebilmektedir. S─▒rtta g├Âr├╝len bu a─čr─▒lar─▒, romatizma a─čr─▒s─▒ veya bel f─▒t─▒─č─▒ a─čr─▒s─▒ olarak da hissetmek m├╝mk├╝nd├╝r. Aras─▒ndaki fark─▒ anlamak her zaman m├╝mk├╝n olamamaktad─▒r. Ancak romatizma ile birlikte fibromiyalji a─čr─▒lar─▒n─▒n g├Âr├╝ld├╝─č├╝ durumlar da mevcuttur.

Bacaklarda olu┼čan kas a─čr─▒lar─▒ ve yumu┼čak doku a─čr─▒lar─▒n─▒ hissetmekte fibromiyalji a─čr─▒s─▒ olarak yorumlanabilmektedir. Bu a─čr─▒lar romatizma a─čr─▒s─▒na ya da kramp a─čr─▒s─▒na benzemektedir. Genellikle yanma hissi uyand─▒ran, derinden gelen ve zonklama olarak hissedilen a─čr─▒lar olarak tan─▒mlan─▒rlar.

Fibromiyali ile birlikte ki┼čilerde bacaklarda uyu┼čma ve kar─▒ncalanma hisleri de g├Âr├╝lebilmektedir. Uzuvlar─▒n hareketleri a─č─▒rl─▒k ba─članm─▒┼č├žas─▒na zor ve yorucu olarak hissedilmektedir.

A─čr─▒lar haricinde fibromiyalji kendisini s├╝rekli uyku sorunlar─▒, bitmeyen yorgunluk, yeterli uyku al─▒nmas─▒na ra─čmen dinlenmi┼č olarak uyanamama, s├╝rekli ba┼č a─čr─▒lar─▒ ve depresyon halleri, kar─▒n bo┼člu─čunda hissedilen a─čr─▒ gibi sorunlarla da g├Âsterebilmektedir. Dolay─▒s─▒yla ki┼čilerde g├╝nl├╝k enerji seviyesinde d├╝┼č├╝┼čler ve duygusal halleri etkileyen durumlar g├Âr├╝lebilmektedir.

Fibromiyalji, ayn─▒ zamanda beyin sisi veya fibro sisi olarak da adland─▒r─▒lmaktad─▒r. Ya┼čan─▒lan zihin bulan─▒kl─▒─č─▒n─▒ tan─▒mlamak amac─▒yla bu ifadeler tan─▒mlanm─▒┼čt─▒r. Fibromiyalji yani beyin sisinin belirtileri aras─▒nda konsantrasyon bozukluklar─▒, haf─▒za kayb─▒ ve dikkat verememe gibi durumlar ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r. Baz─▒ hastalarda fibromiyaljinin neden oldu─ču beyin sisi, hissedilen fiziksel a─čr─▒dan daha rahats─▒z edici olarak g├Âr├╝lmektedir.

Kad─▒nlarda Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir?

Genellikle erkeklerden daha ┼čiddetli g├Âr├╝len kad─▒nlarda ki fibromiyalji belirtileri, daha yayg─▒n a─čr─▒larla ge├žmektedir. Sabah yorgunlu─ču ve ba─č─▒rsak semptomlar─▒ kad─▒nlarda daha s─▒k g├Âr├╝lmektedir.

Kad─▒nlarda Belirtileri

Fibromiyalji Nedir, Kad─▒nlarda Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir

Ayl─▒k regl d├Ânemleri ise di─čer kad─▒n bireylere g├Âre daha sanc─▒l─▒ ge├žer. Bu durumun haricinde fibromiyalji belirtilerini daha da a─č─▒rla┼čt─▒ran menopoza ge├ži┼č durumudur. Fibromiyalji sendromu ile menopozun semptomlar─▒ birbirine benzerlikler g├Âstermektedir. Bu durum fibromiyalji ile menopoz ayr─▒m─▒n─▒n yap─▒lmas─▒n─▒ zorla┼čt─▒rmaktad─▒r.

Erkeklerde Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir?

Erkeklerde de g├Âr├╝len fibromiyali sendromu halk aras─▒nda daha ├žok kad─▒n hastal─▒─č─▒ olarak an─▒lmaktad─▒r. Bundan dolay─▒ erkek hastalarda Fibromiyalji sendromunun te┼čhis edilmesi daha zordur. Ancak ├že┼čitli te┼čhis protokollerinin kullan─▒lmas─▒n─▒n yayg─▒nla┼čmas─▒yla birlikte daha fazla erke─če┬áfibromiyalji sendromu┬áte┼čhisi konulabilmektedir.

Fibromiyalji Nedir, Erkeklerde Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir

Erkeklerde Belirtileri

Kad─▒nlarda oldu─ču gibi erkeklerde de fibromiyalji sendromundan kaynakland─▒─č─▒ d├╝┼č├╝n├╝len duygu sorunlar─▒ ve yo─čun a─čr─▒ semptomlar─▒ g├Âr├╝lebilmektedir. Her ne kadar a─čr─▒lar erkeklerde de g├Âr├╝lse de ÔÇťerkekler ac─▒ya dayan─▒kl─▒d─▒rÔÇŁ g├Âr├╝┼č├╝n├╝n yan─▒ s─▒ra ┼čik├óyetlerinin ciddiye al─▒nmamas─▒ ki┼čileri t─▒bbi destek alma yolundan uzakla┼čt─▒rmaktad─▒r.

Fibromiyalji Sendromu Tan─▒s─▒ Nas─▒l Konulmaktad─▒r?

Tan─▒s─▒ zor konulan Fibromiyalji sendromunun belirtileri di─čer benzer durumlar─▒n belirtilerine ├žok yak─▒nd─▒r. Fibromiyalji tan─▒s─▒n─▒n do─črulanmas─▒ i├žin temel bir test mevcut de─čildir. Bunun sonucunda fibromiyalji sendromu genellikle yanl─▒┼č te┼čhis edilmektedir.

Fibromiyalji A─čr─▒ B├Âlgeleri

Fibromiyalji tan─▒s─▒n─▒n konulmas─▒ i├žin ├Âncelikle ki┼činin bu hastal─▒─č─▒ do─čuracak ge├žmi┼č ├Âyk├╝s├╝ dinlenir ve fiziki muayene ger├žekle┼čtirilir. Belirtiler ve a─čr─▒lar─▒n v├╝cuda da─č─▒l─▒m─▒n─▒n tan─▒s─▒ aras─▒ndaki ili┼čkileri tan─▒mlamak olduk├ža ├Ânemlidir. Fibromiyalji sendromunun temel a─čr─▒lar─▒ kollarda, bacaklarda ve ├Âzellikle de omurga ├ževresinde g├Âzlemlenmektedir.

Ayr─▒ca Fibromiyalji tan─▒s─▒nda laboratuvar testlerinden de faydalan─▒lsa da bu testlerin ├Âl├ž├╝mleri normal oranlarda g├Âzlemlenebilece─činden dolay─▒ fiziki muayene yap─▒lmaktad─▒r.
Fibromiyalji tan─▒s─▒n─▒n konulabilmesi i├žin kas ve kuvvet muayenesi ile eklem muayenesi yap─▒lmas─▒ gerekmektedir. Bu muayenede g├Â─č├╝s duvar─▒, bel ve diz b├Âlgeleri, ense, omuz, boyun, dirsek ve kal├ža kontrol edilmektedir.

Fibromiyaljinin Tedavisi Var M─▒d─▒r?

Fibromiyalji tedavi s├╝reci, ya┼čam kalitesini art─▒rmaya ve semptomlar─▒ azaltmaya y├Ânelik olmaktad─▒r. Bunun i├žin, ki┼čiye ├Âzel tedavi protokolleri haz─▒rlanarak, takviye edici g─▒dalardan da faydalan─▒lmaktad─▒r. Ayr─▒ca hastalar─▒n ya┼čam tarz─▒ de─či┼čikliklerini ve kendi kendine bak─▒m y├Ântemlerini kavramalar─▒ sa─članmaktad─▒r.

Fibromiyalji Nedir, Nas─▒l Tedavi Edilmektedir?

Fibromiyalji tedavisinde uygulanan terapilerin ve takviye edici g─▒dalar─▒n bir amac─▒ vard─▒r. Bu da, hissedilen a─čr─▒ veya a─čr─▒lar─▒n kontrol alt─▒na al─▒narak ki┼činin ya┼čam kalitesini y├╝kseltmektir.

Bu iki a┼čamal─▒ bir yakla┼č─▒mla m├╝mk├╝nd├╝r. Klini─čimizde uygulad─▒─č─▒m─▒z protokoller ile tedavi s├╝recini ┼čekillendirmek ve buradaki ├Â─čretilerle hastan─▒n kendi kendine bak─▒m s├╝re├žlerini i├žermektedir. Fibromiyalji tedavi s├╝reci i├žin al─▒nan takviye edici g─▒dalar da bu s├╝reci desteklemeye yard─▒mc─▒ olmaktad─▒r.

Fiziksel terapiler ile hastan─▒n kaslar─▒n─▒n dayan─▒kl─▒l─▒─č─▒ ve g├╝c├╝ art─▒r─▒l─▒rken ayn─▒ zamanda v├╝cuttaki stresinde azalt─▒lmas─▒ hedeflenmektedir. Bu egzersizler hem zihinsel hem de fiziksel olarak hastan─▒n kendisini daha iyi hissetmesine, stresinin azaltmas─▒na destek olmaktad─▒r.

Fibromiyalji tedavisi bitkisel ve tamamen do─čal tedavi y├Ântemleriyle de desteklenmektedir. Biz, alternatif do─čal tedaviler ile hastan─▒n hem stresinin azalt─▒lmas─▒ hem de a─čr─▒lar─▒n─▒n azalt─▒lmas─▒na odaklan─▒lmaktad─▒r ve geleneksel t─▒bbi tedaviler ile birlikte hastalar─▒m─▒z desteklenmektedir.

Bu tedaviler aras─▒nda fizik tedavi, manuel terapi, masaj terapisi ve sa─čl─▒kl─▒ bir diyet gibi bir├žok tedavi y├Ântemi sunulmaktad─▒r.

Fibromiyalji Nedir, Diyet ve Beslenme ├ľnerileri Nelerdir?

Fibromiyalji te┼čhisi olan hastalar─▒n dengeli bir beslenme takip etmesi ├Ânerilmektedir. V├╝cudun sa─čl─▒kl─▒ kalmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin beslenme al─▒┼čkanl─▒klar─▒na dikkat edilmektedir. Bu sayede fibromiyalji semptomlar─▒n─▒n a─č─▒rla┼čmas─▒ ├Ânlenebilmektedir. Bu durum v├╝cuda yeterli enerji kayna─č─▒n─▒n sa─člamas─▒na da yard─▒mc─▒ olmas─▒ bak─▒m─▒ndan ├Ânemlidir. Tedavi protokolleri aras─▒nda diyet stratejileride yer almaktad─▒r.