Genel

Romatoid Artrit : Benzeyen 6 Hastalık

Romatizmaya Benzeyen 6 Hastalık

Romatoid artrit (RA) olduğunda genellikle eklem ağrısı, sertlik veya şişlik gibi semptomlarınız olur. Ancak diğer birçok durumda benzer şikayetler olur. Lyme hastalığı, Psoriatik Artrit, Sjögren sendromu, Gut, Fibromiyalji, Lupus.

Lyme hastalığı

Lyme hastalığını kene ısırığından kaparsınız. Enfekte bir keneden gelen bakteriler, yorgunluk, baş ağrısı, ateş veya döküntü gibi semptomlara yol açabilir.

Tedavi edilmezse Lyme hastalığı birkaç hafta sonra eklemlerinize, sinir sisteminize veya kalbinize yayılabilir. Çoğu zaman eklemlerinizi etkiler. Lyme hastalığı olan kişilerin yaklaşık %60’ı antibiyotik kullanmadıkları sürece artrite yakalanır.

Lyme hastalığının neden olduğu eklem sorunları genellikle dizlerinizde görülür. Ancak RA sıklıkla ilk olarak elleriniz ve ayaklarınızdaki küçük eklemlerde ortaya çıkar.

“Lyme artriti” genellikle antibiyotik kullanıldığında 30 gün sonra iyileşir. Aksi takdirde doktorunuz size IV yoluyla antibiyotik verebilir. Ancak Lyme hastalığına bağlı artritli kişilerin %10’u antibiyotiklerle bile iyileşemiyor.

Lyme hastalığının neden olduğu çoğu artrit vakasının aksine romatoid artrit uzun süreli bir durumdur. İlaçlar bunu kontrol etmeye yardımcı olabilir, ancak tedavisi yoktur.

Psoriatik Artrit

Bu tür artrit sıklıkla (ancak her zaman değil) halihazırda cildinizde kaşıntılı, pullu lekelere neden olan bir hastalık olan sedef hastalığı olan kişileri etkiler. En sık 30-50 yaş arası kişilerde görülür, ancak her yaşta da karşılaşabilirsiniz.

RA gibi, psoriatik artrit de uzun süreli bir otoimmün bozukluktur; bu, bağışıklık sisteminizin vücudunuzun sağlıklı dokularına saldırdığı anlamına gelir.

Her iki koşul da:

• Eklem sertliğine, ağrıya ve şişmeye neden olur
  • Vücudunuzun herhangi bir bölgesini etkileyebilir
  • Hafiften ciddiye kadar değişen semptomlara neden olur
  • Alevlenme adı verilen daha yoğun semptomların olduğu dönemler var
    En büyük farklardan biri, psoriatik artritte , eklem problemlerinin yanı sıra genellikle cildinizde veya tırnaklarınızda sedef hastalığının da bulunmasıdır. Psoriatik artritin aşağıdakilere neden olma olasılığı RA’dan daha yüksektir:
  • Şişmiş el ve ayak parmakları
  • Bel ağrısı
  • Ayak ağrısı

Sjögren sendromu

RA gibi Sjögren sendromu da otoimmün bir hastalıktır. Gözlerinizde, ağzınızda ve vücudunuzun diğer kısımlarında nem oluşturan ekzokrin bezlerinize zarar verir. Bu bölgelerin kurumasına neden olur.

Sjögren romatoid artrit gibi eklem iltihabına neden olabilir. Ancak genellikle RA’da görülmeyen birçok semptomu da vardır:

• Tahriş olmuş gözler
  • Hassas gözler
  • Şişmiş tükürük bezleri
  • Ağız yaraları
  • Tat kaybı
  • Ağzınızda maya enfeksiyonları
  • Kuru öksürük
  • Burnunuzdaki kuruluk
  • Konuşma sorunları
  • Yutma veya yeme sorunu
  • Vajinal kuruluk

Bazen Sjögren hastalığına RA’nın veya lupus , skleroderma veya miyozit gibi başka bir otoimmün hastalığın komplikasyonu olarak yakalanırsınız.

Gut

Kan dolaşımınızdaki ürik asit (bedensel atık ürün) biriktiğinde ve eklemlerinizde kristaller bıraktığında gut olursunuz. Bu, romatoid artrit gibi ağrıya ve iltihaba neden olur.

Böbrek hastalığı ürik asit birikmesine neden olabilir. Veya genetik olabilir. Diüretikler gibi bazı ilaçlar durumu daha da kötüleştirebilir. Alkol içmek veya deniz ürünleri ve organ etleri gibi pürin adı verilen bir madde içeren yiyecekler yemek de aynı şekilde olabilir.

Gutun sonraki aşamaları RA’ya çok benzer. Ancak gut genellikle tek bir bölgede, sıklıkla ayak başparmağında ciddi ağrı ve şişlikle başlar. Genellikle bir hastalık veya yaralanma sonrasında meydana gelir.

RA aniden başlayabilir veya yavaş yavaş başlayabilir, ancak genellikle birkaç eklemi etkiler. Ve guttan farklı olarak, genellikle vücudunuzun her iki tarafındaki aynı eklemi etkiler.

Gut yayılabilir ancak bu birkaç yıl sürebilir.

Fibromiyalji

Bu kronik bozukluk ağrıya, sertliğe ve yorgunluğa neden olur. Buna sahip olduğunuzda beyniniz acıyı daha yoğun bir şekilde işler.

Aşağıdaki durumlarda bu duruma yakalanma riskiniz daha yüksektir:

• Aile öyküsü
  • Kadın
  • Osteoartrit , lupus veya RA’nız varsa

RA ve fibromiyaljiye aynı anda sahip olabileceğiniz için belirtilerinizin nereden geldiğini söylemek zor olabilir.
Her iki durum da şunlara neden olur:

• Eklem ağrısı
  • Uyku sorunları
  • Sertlik
  • Gelip giden belirtiler

Ancak RA, fibromiyaljiden farklı olarak eklemlerinizde gözle görülür hasara ve iltihaba neden olur. Aynı zamanda giderek kötüleşiyor. Fibromiyalji yaygın ağrıya neden olur. Ancak RA’da genellikle yalnızca etkilenen bölgelerde ağrı olur.

Lupus

RA gibi lupus da kadınları erkeklerden daha fazla etkileyen bir otoimmün hastalıktır. Aynı zamanda alevlenmeler halinde ortaya çıkma eğilimindedir ve bunu daha az şiddetli semptomların olduğu dönemler takip eder.

Lupus vücudunuzda RA’ya göre daha yaygın inflamasyona neden olma eğilimindedir. Eklemlerinizi etkileyebilir ancak aşağıdakilere de zarar verme olasılığı daha yüksektir:

• Cilt (genellikle yüzünüzde kelebek şeklinde bir döküntü dahil)
  • Kan hücreleri
  • Böbrekler
  • Beyin
  • Kalp
  • Akciğerler

Hem lupus hem de RA eklemlerinizde ağrıya, şişmeye ve sertliğe neden olabilir. Ancak RA ile karşılaştırıldığında lupustan kaynaklanan eklem semptomları daha az sakatlayıcıdır. Eklemlerinizde tahribata neden olma olasılıkları daha düşüktür, genellikle o kadar uzun sürmezler ve daha sık yer değiştirirler. Ve RA’dan farklı olarak lupus neredeyse hiçbir zaman kemik tahribatına yol açmaz.