Halk aras─▒nda ├že┼čitli isimleri olan,┬á bel omurga romatizmas─▒ veya kamburluk olarak da adland─▒r─▒lan Ankilozan Spondilit Tedavisi, omurgan─▒n alt taraf─▒nda┬á kal├ža kemi─či ile omurga aras─▒nda yer alan sakroiliak eklemleri etkileyen iltihapl─▒ romatizman─▒n bir t├╝r├╝d├╝r. Genelde 20-50 ya┼člar─▒ aras─▒nda ortaya ├ž─▒kar. Genellikle g├Â─č├╝s kafesi, kal├ža, diz, omuz, omurga, el ve ayak bilek b├Âlgelerinde iltihaplanma olu┼čmaktad─▒r.

Ankilozan Spondilit Nedir, Belirtileri ve Tedavisi?

Ya┼č ilerledik├že etkilenen b├Âlgede yer alan kemikler birbiri ile kayna┼č─▒r ve sonu├žta tek bir kemik haline gelirler. Genetik olarak HLAB27 gen pozitifli─či ve eklem grafileri tan─▒ koymada yard─▒mc─▒ olmakla birlikte bazen yeterli olmayabilirler. Erkeklerde, kad─▒nlara oranla 2-3 kat daha s─▒k g├Âr├╝lmektedir. ASÔÇÖnin sebebi tam olarak bilinmemekle birlikte, HLA-B27 genine sahip olan ki┼čilerde hastal─▒─č─▒n g├Âr├╝lme olas─▒l─▒─č─▒ daha fazlad─▒r. Birinci derece akrabal─▒k ili┼čkisi bulunan ki┼čilerde Ankilozan Spondilit te┼čhisi konulan ki┼čilerin hastal─▒─ča yakalanma olas─▒l─▒─č─▒ %20 civar─▒ndad─▒r. Yani her HLA-B27 pozitif olan ki┼čilerde hastal─▒k g├Âr├╝lmesi kesin de─čildir.

Etkilenen bireylerin di─čer eklemlerinde iltihaplanma olu┼čabilir. ├ľrne─čin; diz, ayak bilekleri, bel b├Âlgesi, kal├ža ve omurga yap─▒lar─▒ gibiÔÇŽ

Kemikle┼čen yap─▒lar─▒n ve eklemlerin hareket k─▒s─▒tlamalar─▒ sonras─▒nda omurgada kamburluk olu┼čabilmektedir.

Ankilozan Spondilit, bel f─▒t─▒─č─▒, bel a─čr─▒s─▒, kemik erimesi ve benzeri eklem rahats─▒zl─▒klar─▒ ile kar─▒┼čt─▒r─▒l─▒r. Bu y├╝zden tan─▒ gecikir. Kemik erimesi rahats─▒zl─▒─č─▒ genellikle ileri ya┼člarda g├Âr├╝l├╝rken, Ankilozan Spondilit daha ├žok gen├žlerde g├Âr├╝lmektedir.

Hastal─▒─č─▒n Sebepleri ve Ba┼člat─▒c─▒lar─▒ Nelerdir?

• Susuzluk ve h├╝crelerin susuz kalmas─▒ sonucu geli┼čen iltihap
  • Safra ak─▒m─▒n─▒n bozulmas─▒
  • Alerji ve toksik madde birikimi sonucu mast h├╝crelerinden histamin sal─▒n─▒m─▒
  • Beyin zar─▒ kal├ža eklem mekani─činin bozulmas─▒
  • Post├╝r bozukluklar─▒
  • Boyun kaslar─▒nda s─▒k─▒┼čma
  • Beslenme bozukluklar─▒
  • Duygusal travmalar ve a┼č─▒r─▒ stres y├╝k├╝
  • H├╝cre d─▒┼č─▒ ba─č dokuda s─▒v─▒ ak─▒┼č─▒nda bozulma

Ankilozan Spondilit ve Belirtileri

• Gen├ž ya┼člarda ba┼člayan bel a─čr─▒lar─▒
  • Uyku sonras─▒ ya┼čanabilecek tutulma hissi
  • Fiziksel hareketlilik sonras─▒ azalan tutulma hissi
  • ┼×iddetiyle uykunun b├Âl├╝nmesine neden olan eklem a─čr─▒lar─▒
  • Hareketlerde k─▒s─▒tl─▒l─▒k hali
  • Omurgan─▒n yap─▒s─▒n─▒n ├Âne do─čru e─čilme durumu

─░nternet aramalar─▒nda ÔÇťAnkilozan Spondilit Tedavisi hastas─▒ m─▒y─▒m, eklem a─čr─▒lar─▒m var Ankilozan Spondilit mi oldum?ÔÇŁ gibi sorular─▒n ezbere cevaplanmamas─▒ olduk├ža ├Ânemlidir. Muhakkak uzman bir hekime dan─▒┼č─▒lmal─▒d─▒r. AS, genellikle yeti┼čkin ve gen├ž bireylerde iltihaplanmadan kaynaklanan omur a─čr─▒s─▒ ve bel a─čr─▒s─▒ ┼čik├óyetleriyle ba┼člayan bir hastal─▒kt─▒r. Hastal─▒k ba┼člang─▒├ž d├Âneminde ┼čiddeti hafif olan ve fark edilmesi olduk├ža zor olan a─čr─▒lar, ilerleyen d├Ânemlerde art─▒┼č g├Âstermektedir. Kal├žalarda hissedilen a─čr─▒lar ayn─▒ zamanda s─▒rt, omuz ve boyun b├Âlgelerinde de g├Âzlemlenmektedir. Bu a─čr─▒lar genellikle sabah saatlerinde veya dinlenme esnas─▒nda kendisini g├Âsterirken hareket halinde g├╝n i├žerisinde azalacakt─▒r. Uyku sonras─▒nda yakla┼č─▒k yar─▒m saat ile k─▒rk dakika aras─▒nda tutukluluk hissedilmektedir. Uyku esnas─▒nda dinlenen eklemler sabah tutuklulu─ča neden olmaktad─▒r. Ayr─▒ca ya┼čanabilecek a─čr─▒lar gece uykusunu s─▒k s─▒k b├Âlebilmektedir. G├Â─č├╝s kafesinde, ayaklarda, ellerde, kal├ža ve diz b├Âlgelerinde ┼či┼člikler ve bununla birlikte a─čr─▒lar da olur. A─čr─▒n─▒n ┼čiddeti ve di─čer ┼čik├óyetler ki┼čiden ki┼čiye de─či┼čiklik g├Âsterebilecektir. ├ť├ž aydan fazla buna benzer ┼čik├óyetleri olan ki┼čilerin kontrolleri ├žok ├Ânemlidir.

Ankilozan Spondilit Te┼čhisi Nas─▒l Konulmaktad─▒r?

├ť├ž aydan daha uzun s├╝re omuz, boyun ve bel yap─▒lar─▒ndaki a─čr─▒lar nedeniyle ba┼čvuran hastalar─▒n hastal─▒k s├╝reci kapsaml─▒ olarak dinlendikten sonra akrabal─▒k ili┼čkisi olan di─čer ki┼čilerde AS hastal─▒─č─▒ olan ki┼čilerin var olup olmad─▒─č─▒ ara┼čt─▒r─▒lmas─▒ gerekmektedir. Ayr─▒ca hastaya fiziksel muayene yap─▒lmas─▒ gerekmektedir. Hareket k─▒s─▒tl─▒l─▒─č─▒ olup olmad─▒─č─▒ kontrol edilmektedir. T├╝m bunlarla birlikte romatoloji, fizik tedavi ve osteopati uzmanlar─▒ hastal─▒─č─▒n te┼čhisine karar verilebilmektedir.

Ankilozan Spondilit Tedavisi Nas─▒l Yap─▒lmaktad─▒r?

Hastan─▒n bel a─čr─▒lar─▒ ve tutukluluk durumu uzman bir doktor taraf─▒ndan de─čerlendirilmektedir. Klasik t─▒p anlay─▒┼č─▒nda g├╝├žl├╝ ila├ž tedavileri ├Ânerilmekle birlikte bu ila├žlar─▒n tedavi ba┼čar─▒s─▒ tam istenilen d├╝zeyde olmaz, yan etkileri hala tart─▒┼č─▒lmaktad─▒r. Bu y├╝zden bu t├╝r durumlarda hastalar alternatif t─▒p se├ženeklerini ara┼čt─▒rmaktad─▒rlar. Hastan─▒n hareket yetene─činin yeniden kazanabilmesi ├Ânemlidir. Bununla birlikte omurga ve eklem yap─▒lar─▒nda ya┼čanan a─čr─▒lar─▒n ve geli┼čen iltihab─▒n azalt─▒lmas─▒na y├Ânelik ki┼čiye ├Âzel tedavi protokol├╝ haz─▒rlanmal─▒d─▒r. Her hasta farkl─▒ oldu─ču i├žin tedavisi ki┼čisel olmal─▒d─▒r. Bu sayede as─▒l ama├ž hastan─▒n ya┼čam kalitesinin art─▒r─▒lmas─▒ ve iltihabi s├╝recin yava┼člat─▒lmas─▒ m├╝mk├╝nse durdurulmas─▒ olmaktad─▒r. AS hastas─▒na spor ├Ânerileri ve egzersiz ├žal─▒┼čmalar─▒ ile de tedavi desteklenmektedir. Fizik tedavi ile hastan─▒n kuvvetinin ve dayan─▒kl─▒l─▒─č─▒n─▒n yeniden art─▒r─▒lmas─▒ hedeflenir. Ki┼čiye ├Âzel omuz, boyun, nefes ve kal├ža egzersizleri uygulanmaktad─▒r. Bu egzersizler, kaslar─▒n esnekli─čini ve hareket kabiliyetini geli┼čtirmekte, iyile┼čmenin devam─▒n─▒ sa─člamaktad─▒r. Hasta taraf─▒ndan ger├žekle┼čtirilecek egzersizlerde ┼ču konulara dikkat edilmesi gerekmektedir:

• Ataklar esnas─▒nda egzersiz yap─▒lmas─▒ndan ka├ž─▒n─▒lmal─▒d─▒r.
  • Egzersiz ile birlikte a─čr─▒larda art─▒┼č oluyorsa egzersiz program─▒ de─či┼čtirilmelidir.
  • Egzersiz programlar─▒ndaki ama├ž kaslar─▒n g├╝├žlendirilmesi ve hareketin korunmas─▒d─▒r.
  • Uygulanan egzersizlerin eklemlere ve kaslara zarar vermedi─činden emin olunmal─▒d─▒r.
  • Tavsiye edilen egzersiz s├╝resinden daha uzun egzersiz yap─▒lmamal─▒d─▒r.
  • Sert hareketlerden ka├ž─▒n─▒lmal─▒, ani hareketler yap─▒lmamal─▒d─▒r.

Ankilozan Spondilit’te Egzersiz Program─▒

D├╝zenli olarak doktor kontrollerinin ve egzersiz programlar─▒n─▒n s├╝rd├╝r├╝lmesi ├Ânemlidir. AS kronik ve ilerleyici oldu─čundan hatta hastal─▒─č─▒n k├Âkeni derinlerde olabildi─činden tedavi zaman al─▒r. Mucizevi bir tedavi yoktur. Burada en ├Ânemli konu ki┼činin hayat─▒n─▒n aktif bir ya┼čam tarz─▒na g├Âre ┼čekillenmesini sa─člamakt─▒r. Bu tarz enflamatuvar hastal─▒klarda erken tan─▒ ve tedavinin ├žok ├Ânemli oldu─ču unutulmamal─▒d─▒r. AS ile sakroileit durumlar─▒ ├žok s─▒k kar─▒┼čt─▒r─▒lmaktad─▒r. Her sakroilet durumu Ankilozan Spondilit olarak de─čerlendirilemez. Ankilozan Spondilit denilebilmesi i├žin sistemik bir durum olmas─▒ gerekmektedir. Bazen sadece duru┼č bozuklu─ču, y├╝r├╝y├╝┼č bozuklu─ču, ├žal─▒┼čma pozisyon bozuklu─ču, kilo problemleri gibi durumlarda sakroiliak eklemde iltihaplanma g├Âr├╝lebilmektedir. Bu nedenle sakroiliak b├Âlgedeki iltihaplanmalar g├Âr├╝ld├╝─č├╝nde hemen Ankilozan Spondilit te┼čhisi konulmas─▒ do─čru de─čildir. Hasta, enine boyuna ayr─▒nt─▒l─▒ olarak de─čerlendirilmekte ve hastan─▒n tedavisi, takibi, beslenme programlar─▒ buna g├Âre ┼čekillendirilmektedir. Ki┼činin ya┼čam tarz─▒, beslenmesi, kulland─▒─č─▒ ila├žlar ve zihin yap─▒s─▒ tedavide ├Ânemlidir. Beslenme art─▒k t─▒p d├╝nyas─▒nda tedavinin ├Ânemli bir par├žas─▒ haline gelmi┼čtir.