Genel

Romatizma Teşhisi Almak

romatizma teşhisi almak.webp

Romatizma Teşhisi için Çok Gencim: Genç Yetişkinler  “Genç biriyseniz… kronik bir rahatsızlık nedeniyle kenara atılmayı beklemezsiniz.”

Romatoid artrit ile ilgili kötü haber prevalansının artıyor olmasıdır: Dünya Sağlık Örgütü’ne göre 2019 yılında dünya çapında 18 milyon insan RA ile yaşıyordu ve bu sayının her yıl yaklaşık %1 oranında artması bekleniyor. Kadınların RA’ya yakalanma olasılığı erkeklerden iki ila üç kat daha fazladır.

İyi haber şu ki, erken teşhis ve yeni tedavi seçenekleri sayesinde, RA’lı kişiler, hatta kariyer gelişimi, aile kurma ve aktif yaşamların ortasındaki genç yetişkinler bile remisyon yaşayabilirler.

İyi bir hekime denk gelip tedaviyi sıkı takip ederseniz iyileşme şansınız yüksek.

New York’taki Özel Cerrahi Hastanesi’nde romatolog olarak görev yapan MD Theodore R. Fields, “Bugünlerde RA’lı biri için çok fazla umut var ve genç hastalara çok fazla güvence verebiliriz” diyor.

Romatologlar RA’yı erken yakalamanın çok önemli olduğunu söylüyor; Her iki el, bilek veya ayaklardaki küçük eklemlerde ağrı ve şişlik bunun tipik belirtileridir. Fields, “Tedaviye erken başlamanın nedeni, tedavilerin yalnızca yorgunluk, sertlik, eklem şişmesi ve ağrı gibi semptomları azaltmak veya durdurmakla kalmayıp, aynı zamanda kemik hasarını da azaltabilmesi veya durdurabilmesidir” diyor.

RA’nın kesin nedeni halen araştırılmaktadır, ancak araştırmacılar genetik yatkınlığın sigara içme ve toz soluma gibi çevresel faktörler tarafından tetiklenebileceğine inanmaktadır.

Doktorlar RA’yı fiziksel muayeneler, belirli otoantikorları aramak için kan testleri ve ultrason, röntgen ve MRI gibi diğer çalışmalarla teşhis eder. Otoimmün bir hastalık olan RA esasen vücudun kendi kendisiyle bir “iç savaş” içinde olduğu anlamına geldiğinden, tedavi hedefinin savaş alanı eylemini mümkün olduğu kadar çabuk sakinleştirmektir.

Genç bir insansanız, bir kariyer sahibi olmaya ve yaşam gidişatınızı geliştirmeye çalışmanın ortasında, [RA tanısı koymak] sarsıcı olabilir.

RA’lı kişiler yorgunluk, ara sıra ateş ve iştahsızlık yaşayabilir. Tedavi edilmezse, sakatlayıcı ağrıya ve eklem şişmesine kadar ilerleyebilir; aynı zamanda kalbe, akciğerlere, sinirlere, gözlere ve cilde de zarar verebilir. RA Sadece eklemleri değil, tüm insanı etkiliyor.

Genç hastaların yaşlı yetişkinler kadar çok sayıda komorbiditeye (tedavilerini zorlaştıran diğer durumlar) sahip olmaması bir avantaj. Aynı zamanda üreme çağındaki kadınların romatologları ile aile planlamasını tartışmalıdır; Metotreksat da dahil olmak üzere bazı RA ilaçları hamilelik sırasında tehlikelidir.

Kötü beslenme, egzersiz eksikliği ve stresin hepsinin RA’nın alevlenmesine neden olabileceğini biliniyor bu yüzden sadece ilaç alıp bir mucize bekleyemezsiniz. Kendiniz de bişeyler yapmalısınız.

Amerikan Romatoloji Koleji “şartlı olarak” meyve, sebze, tam tahıl, kuruyemiş, tohum ve zeytinyağı açısından zengin, şeker, sodyum ve işlenmiş gıdaların sınırlı olduğu bir Akdeniz diyeti önermektedir.

Uzmanlar, hastalarını işverenlerine, arkadaşlarına ve aile üyelerine RA konusunda açık olmaya ve tanıyla başa çıkma konusunda yardıma ihtiyaç duymaları halinde psikologlara veya psikiyatristlere ulaşmaya teşvik ediyor.

Şu anda 36 yaşında olan bir hasta şöyle diyor. “Arkadaşlarım bana RA’m hakkında sorular sorar ve deneyimlerim hakkında konuşmamı aktif olarak dinlerdi” Teşhis konulduktan sonra yoga yapmaya başladı. En son ne zaman RA alevlenmesi yaşadığını hatırlamıyor.