Romatoid Artrit Tedavisi, Tedavi Alanlar─▒

Romatoid Artrit Nedir?

Romatoid Artrit, kronik inflamatuar hastal─▒kt─▒r. Bu hastal─▒k baz─▒ ki┼čilerde kalp ve kan damarlar─▒, akci─čer, cilt ve g├Âzler de d├óhil olmak ├╝zere v├╝cuda zarar verebilmektedir.

Otoimm├╝n sistemindeki bir bozukluktan kaynaklanan ─░ltihapl─▒ Romatizma, ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sisteminin v├╝cudun eklem dokular─▒na sald─▒rmas─▒ ile ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r.

Ba┼čka bir romatizma t├╝r├╝ olan ve eklemlerde kire├žlenme yani Osteoartrit ile g├Âr├╝len a┼č─▒nman─▒n aksine, iltihapl─▒ romatizma eklemin zar yap─▒s─▒n─▒ etkiler ve ilerleyen evrelerde kemik yap─▒s─▒nda erozyon ile eklem yap─▒s─▒n─▒n bozulmas─▒na neden olur. Bu bozulmalar sonucu v├╝cutta a─čr─▒l─▒ ┼či┼čme durumlar─▒ g├Âzlenmektedir.

─░ltihapl─▒ Romatizma┬á┬ás├╝recinde olu┼čan iltihaplanma, v├╝cudun di─čer alanlar─▒na da zarar verebilmektedir. Bu romatizmal hastal─▒─č─▒n ┼čiddetli ya┼čanmas─▒, eklemlerde ├že┼čitli engellere sebep olabilecektir.

─░ltihapl─▒ Romatizman─▒n Nedenleri

Romatoid Artrit neden olur? ─░ltihapl─▒ romatizma, ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sisteminin eklemlerimizi saran zarlara sald─▒rmas─▒ nedeniyle ger├žekle┼čen bir hastal─▒kt─▒r.

Sald─▒r─▒ sonras─▒nda iltihaplanma ile eklemlerdeki k─▒k─▒rdak yap─▒s─▒n─▒n ve kemik dokusunun bozulmas─▒ sonucunu do─čurmaktad─▒r.

Romatoid Artrit Nedenleri Nelerdir?

Bununla birlikte eklemleri bir arada tutan ba─člarda zay─▒fl─▒k ve gerilme durumlar─▒ g├Âzlemlenmektedir. ─░lerleyen zamanlarda eklemin do─čal yap─▒s─▒n─▒ ve hareketini sa─člayan durum kaybolmaktad─▒r.

Genlerin yap─▒s─▒ iltihapl─▒ romatizmaya do─črudan neden olmasa da, bu hastal─▒─č─▒ tetikleyebilecek olan baz─▒ bakteriler ve vir├╝sler sebebiyle ortaya ├ž─▒kabilecek enfeksiyon gibi fakt├Ârler Romatoid ArtritÔÇÖe neden olabilmektedir.

Romatoid Artrit risk fakt├Ârleri nelerdir?

─░ltihapl─▒ RomatizmaÔÇÖda cinsiyetin ├Ânemli b├╝y├╝k rol oynar. Erkeklere oranla kad─▒nlarda bu hastal─▒─č─▒n geli┼čme ihtimali ├žok daha fazlad─▒r. Ya┼č fakt├Âr├╝ olarak ise her ya┼čta g├Âr├╝lebilmektedir. Ancak s─▒kl─▒kla kar┼č─▒la┼č─▒lan ya┼č orta ya┼č d├Ânemindedir. Yeti┼čkinlerle birlikte ├žocuklara ├Âzg├╝ Romatoid Artrit ├že┼čitleri de bulunmaktad─▒r.

─░ltihapl─▒ Romatizma┬á├že┼čitlerinde gerek yeti┼čkinler olsun gerekse ├žocuklar; erken te┼čhis ve tedavi s├╝recine erken ba┼članmas─▒ ├Ânemlidir. Aksi durumlarda ├žocuklarda kal─▒c─▒ engellere yol a├žabilmekte ve geli┼čme gerili─čine sebep olabilmektedir.

Romatoid Artrit risk fakt├Ârleri

├ľzellikle 50 ya┼č alt─▒ kad─▒nlarda ve a┼č─▒r─▒ kilolu ve obez olan bireylerde hastal─▒─č─▒n g├Âr├╝lme olas─▒l─▒─č─▒ biraz daha y├╝ksektir. Hastal─▒k ayn─▒ zamanda ki┼činin kan ba─č─▒ oldu─ču di─čer aile ├╝yelerinde de g├Âr├╝lm├╝┼čse kal─▒tsal nedenlerden dolay─▒ riskliolabilmektedir.

─░ltihapl─▒ Romatizma Genetik Bir Hastal─▒k M─▒d─▒r? yaz─▒m─▒z─▒ okuman─▒z─▒ tavsiye ederiz.

Sigara ve alkol t├╝ketimi, iltihapl─▒ romatizman─▒n olu┼čma riskini y├╝kseltmektedir. Hastal─▒─č─▒n seyretti─či bireylerde sigara kullan─▒m─▒na devam etmenin Romatoid ArtritÔÇÖin ┼čiddeti ile ili┼čkili oldu─ču g├Âzlenmi┼čtir. Dolay─▒s─▒yla bu t├╝r maddelerin kullan─▒ld─▒─č─▒ ortamlardaki ki┼čilerin iltihapl─▒ romatizma da d├óhil olmak ├╝zere gibi di─čer otoimm├╝n hastal─▒klara yakalanma riski y├╝ksektir.

Hamilelik D├Ânemi ve ─░ltihapl─▒ Romatizma

Romatoid Artrit hastal─▒─č─▒nda, kemik yap─▒lar─▒nda ve i├ž organlarda sa─čl─▒ks─▒z durumun ortaya ├ž─▒kma ihtimali d├óhilinde hamile kalma s├╝recinden ├Ânce doktorunuza dan─▒┼čman─▒zda fayda olacakt─▒r. Bir tak─▒m tetkikler sonras─▒nda hamileli─če izin verilmesi m├╝mk├╝n olabilmektedir. Fakat bu s├╝recin yak─▒ndan takip edilmesi ├žok ├Ânemlidir.

Hamilelik D├Ânemi ve Romatoid Artrit

─░ltihapl─▒ Eklem Romatizmas─▒ bula┼č─▒c─▒ bir hastal─▒k olmay─▒p do─črudan anneden bebe─če ge├žmi┼č bir vaka g├Âr├╝lmemi┼čtir. Anne ve baban─▒n ─░ltihapl─▒ Romatizma hastal─▒─č─▒na sahip olmas─▒, sonraki nesillerde ─░ltihapl─▒ Romatizma olmas─▒n─▒n garantisi de─čildir.

Romatoid ArtritÔÇÖin ─░stenmeyen Etkileri Nelerdir?

─░ltihapl─▒ romatizma hastal─▒─č─▒n─▒n etkisinde olan ki┼čilerde farkl─▒ t─▒bbi durumlar─▒n ortaya ├ž─▒kmas─▒ y├╝ksek bir ihtimaldir. ─░ltihapl─▒ Eklem Romatizmas─▒nda ortaya ├ž─▒kabilecek baz─▒ durumlar ┼čunlard─▒r:

• Lenfoma: ─░ltihapl─▒ romatizma, lenf yap─▒s─▒nda geli┼čen ve kanser grubunda yer alan lenfoma riskini art─▒rmaktad─▒r.
  • Akci─čer hastal─▒─č─▒: ─░ltihapl─▒ romatizmas─▒ olan ki┼čilerde, ilerleyen d├Ânemlerde nefes darl─▒─č─▒na neden olabilecek ┼čekilde akci─čerde iltihaplanma g├Âr├╝lme riskini art─▒rabilmektedir.
  • Osteoporoz: ─░ltihapl─▒ romatizma, ki┼čilerin kemiklerinin zay─▒flamas─▒na neden olan osteoporoz riskini art─▒rabilmektedir.
  • Kuru g├Âzler ve a─č─▒z: ─░ltihapl─▒ romatizmas─▒ olan hastalarda, g├Âz ve a─č─▒zlardaki nem miktar─▒n─▒ azalmas─▒n─▒n sonucu olarak bilinen ve bir bozukluk olan Sj├Âgren sendromunu ya┼čama ihtimali y├╝kseltmektedir.
  • Enfeksiyonlar: ─░ltihapl─▒ romatizma, ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sisteminin zay─▒flamas─▒na ve ortaya ├ž─▒kabilecek di─čer enfeksiyonlar─▒n art─▒┼č─▒na zemin haz─▒rlayabilmektedir.
  • Romatoid nod├╝ller: ├ľzellikle dirsek gibi bask─▒ uygulanan eklemlerin etraf─▒nda olu┼čan nod├╝ller, akci─čer d├óhil di─čer organlarda da olu┼čabilmektedir.
  • Kalp sorunlar─▒: ─░ltihapl─▒ romatizma hastas─▒ ki┼čilerde, kalbi ├ževreleyen kese yap─▒lar─▒nda ve damar yap─▒lar─▒nda iltihaplanma riskini art─▒rmaktad─▒r.
  • Karpal T├╝nel Sendromu: ─░ltihapl─▒ romatizma nedeniyle bileklerde g├Âr├╝lebilen iltihaplanma, ki┼činin parmaklar─▒nda ve ellerinde sinirlerin s─▒k─▒┼čmas─▒na ve hareketsizlikle birlikte a─čr─▒lara sebebiyet verebilmektedir.

Romatoid ArtritÔÇÖin Belirtileri Nelerdir?

─░ltihapl─▒ romatizman─▒n belirtileri aras─▒nda ┼či┼čmi┼č ve s─▒cak hissedilen eklemler yer al─▒r. Ayr─▒ca genellikle bir s├╝re hareketsiz kald─▒ktan sonra ve sabahlar─▒ uyanma sonras─▒nda eklem sertli─či, ate┼č ve yorgunluk da ─░ltihapl─▒ eklem romatizmas─▒n─▒n belirtileri aras─▒ndad─▒r yer al─▒r.

Genellikle ├Âncelikle ellerde ve ayaklarda parmaklar─▒ birbirine ba─člayan eklem yap─▒lar─▒nda g├Âr├╝lmektedir. Bu belirtiler iltihapl─▒ romatizman─▒n ilerlemesi ile birlikte bileklerde, dizlerde, dirseklerde, kal├žada ve omuzlarda g├Âr├╝lmektedir. Ayr─▒ca simetrik eklemlerde ayn─▒ durumlar g├Âzlemlenebilmektedir.

Ayr─▒ca iltihapl─▒ eklem romatizmas─▒n─▒n etkiledi─či di─čer alanlar ise ┼čunlard─▒r:

• Kalp,
  • Akci─čer,
  • G├Âz,
  • B├Âbrek,
  • Kemik ili─či,
  • Sinir dokusu,
  • Cilt,
  • Kan damarlar─▒,
  • T├╝k├╝r├╝k bezleri.

Bu belirtiler, hastal─▒─č─▒n ┼čiddetine ve s├╝resine g├Âre de─či┼čiklik g├Âsterecektir. ─░ltihapl─▒ eklem romatizmas─▒n─▒n etkilerinin daha fazla g├Âr├╝ld├╝─č├╝ d├Âneme alevlenme d├Ânemi denilmektedir. Ayr─▒ca a─čr─▒lar─▒n azald─▒─č─▒ veya d├Ânemlere ise hafifleme d├Ânemi ad─▒ verilmektedir.

Tedavisine ba┼članmayan iltihapl─▒ romatizma hastal─▒─č─▒, ilerleyen zamanlarda eklem yap─▒lar─▒n─▒n bozulmas─▒na ve do─čal g├Âr├╝n├╝m├╝n├╝n kaybolmas─▒na neden olabilecektir. Bu nedenle eklemlerinizde ya┼čayabilece─činiz s├╝rekli rahats─▒zl─▒k ve ┼či┼člik durumlar─▒ olmas─▒ halinde mutlaka doktorunuza g├Âr├╝nmekte fayda olacakt─▒r.

Romatoid Artrit Nas─▒l Te┼čhis Edilir?

─░ltihapl─▒ eklem romatizmas─▒ yani Romatoid ArtritÔÇÖin, erken d├Ânemlerde te┼čhis edilmesi zordur. Bunun nedeni hastal─▒─č─▒n belirtileri genellikle benzer etkileri g├Âsteren ba┼čka hastal─▒klar─▒ taklit etmesidir. Ayr─▒ca Romatoid Artrit te┼čhisini do─črulamak i├žin kullan─▒lan kan testi t├╝r├╝ veya fiziksel bulgu bulunmamaktad─▒r.

Te┼čhis edilebilmesi amac─▒yla fiziki muayenede doktorunuz taraf─▒ndan eklemlerdeki ┼či┼člik, k─▒zar─▒kl─▒k ve s─▒cakl─▒k durumlar─▒ kontrol edecektir. Bununla birlikte refleksler ve kas yap─▒s─▒n─▒n g├╝c├╝ de incelenecektir. Fiziki muayene sonras─▒nda doktor taraf─▒ndan uygun g├Âr├╝lmesi halinde kan testi yap─▒lmas─▒ uygun olacakt─▒r.

─░ltihapl─▒ eklem romatizmas─▒ hastal─▒─č─▒nda, genellikle v├╝cuttaki iltihap durumunu g├Âsterebilecek C-reaktif proteini veya y├╝ksek eritrosit sedimantasyon h─▒z─▒ g├Âzlemlenmektedir. Di─čer kullan─▒labilecek kas testleri ise romatoid fakt├Âr ve anti-siklik sitr├╝line peptit antikorlar─▒n─▒n varl─▒─č─▒d─▒r.

Kan testleri ile birlikte ayr─▒ca eklemlerdeki durumun zaman i├žinde ilerleyi┼čini takip edebilmek amac─▒yla r├Ântgen kullan─▒lmaktad─▒r. Manyetik rezonans ve ultrason sonu├žlar─▒ ile hastal─▒─č─▒n seyri doktor taraf─▒ndan de─čerlendirmede yard─▒mc─▒ olmaktad─▒r.

Romatoid Artrit Nas─▒l Tedavi Edilir?

─░ltihapl─▒ eklem romatizmas─▒, diyabet hastal─▒─č─▒ ve y├╝ksek tansiyon gibi kronik bir hastal─▒kt─▒r. Romatoid Artrit tedavisindeki nihai ama├ž, ┼čik├óyete neden olan a─čr─▒lar─▒n hafifletilmesi ve hastan─▒n ya┼čam kalitesinin art─▒r─▒lmas─▒n─▒ sa─člamakt─▒r.

Hastan─▒n eklem yap─▒lar─▒n─▒n esnek tutulmas─▒ amac─▒yla doktor kontrol├╝nde fizik tedavi uygulamalar─▒ ve egzersizleri uygulanmaktad─▒r.

─░ltihapl─▒ eklem romatizmas─▒ i├žin bir tak─▒m tamamlay─▒c─▒ tedavi y├Ântemleri ve takviye edici g─▒da kullan─▒m─▒ndan faydalan─▒lmaktad─▒r.

Romatoid Artrit ile Nas─▒l Ba┼ča ├ç─▒kmak

Hissedilen a─čr─▒lar ve sakatl─▒k durumlar─▒ ki┼čilerin sosyal hayat─▒n─▒ olumsuz bir ┼čekilde etkilemektedir, baz─▒ hastalarda ├žaresizlik hissi, depresyon ve anksiyete gibi durumlara neden olabilmektedir. Ancak, hastal─▒kla ba┼ča ├ž─▒kma s├╝recinde do─čru strateji ve do─čru tedavi y├Ântemi ile tedavi protokollerine ba─čl─▒ kalarak bu durumun ├Ân├╝ne ge├žilebilmektedir.

Bunun haricinde ailenin, hastan─▒n kendisini nas─▒l hissetti─či hakk─▒nda bilgi sahibi olmas─▒ ├žok ├Ânemlidir. Ayr─▒ca deneyimlerin payla┼č─▒lmas─▒ amac─▒yla sosyal ├ževrede veya ├ževrimi├ži olarak iltihapl─▒ eklem romatizmas─▒ olan di─čer hastalarla ileti┼čim halinde kalmak da hastaya fayda sa─člayabilmektedir. Hastan─▒n kendisine zaman ay─▒rmas─▒, m├╝zik dinlemesi, y├╝r├╝y├╝┼č yapmaya ├žal─▒┼čmas─▒, hasta ├╝zerindeki stresin azalt─▒lmas─▒na destek olunabilmektedir.

Hastal─▒klar, uygun stratejilerle tamamen iyile┼čmekte, ya da ┼čikayetler hafifletilmektedir. Ki┼činin doktoruna ve kendine olan inanc─▒, sosyoekonomik yap─▒, hayata bak─▒┼č a├ž─▒s─▒ gibi onlarca fakt├Âr sa─čl─▒k hastal─▒k sarkac─▒n─▒ sallamakta, s─▒hhat tahterevallisini bir a┼ča─č─▒ bir yukar─▒ hareket ettirmektedir. Her hastal─▒─č─▒n bir ┼čifas─▒ vard─▒r, ve bunu aramak hepimizin g├Ârevidir.

─░lgili Yaz─▒lar