Genel

Ramazan Gebelik ve Oruç

Ramazan gebelik ve oruç

Ramazan Gebelik ve Oruç tutmak… Kadın Doğum alanında dünyanın en büyük ve en ünlü bilimsel dergisi olan American Journal of Obstetrics & Gynecology 18 Mart 2023 tarihinde yaklaşan Ramazan ayı nedeniyle Kadın Doğum Uzmanlarına yönelik bir kılavuz yayınladı.

Ramazan Gebelik ve Oruç Konusunu Sizler için derledik

Gebe olmalarına rağmen oruç tutmayı seçen anne sayısı az değildir. Gebelikte Ramazan ayında oruç tutmayla ilişkili anne ve çocuk sağlığı ile ilgili literatür karışıktır. Kadın doğum uzmanları, oruç tutan ve oruç tutmayan Müslüman hastalara danışmanlık yapmak ve onları izlemek için hazırlıklı olmalıdır.

Hamile Müslüman kadınlar, özellikle aşırı zorluk veya anne ve cenin sağlığına zarar verme endişesi varsa, Ramazan ayı boyunca oruç tutmaktan dini olarak muaf tutulabilirler. Bununla birlikte, birçok çalışma, çoğu kadının hala hamilelik sırasında oruç tutmayı seçtiğini ve oruç tutmayı hekimleriyle tartışmaktan kaçındığını göstermektedir.

Bu çalışmada Ramazan ayında oruç tutma ve gebelik/anne ve cenin sonuçları hakkında yayınlanmış çalışmaların hedefli bir literatür taraması yapılmıştır.

Orucun bebeğin doğum ağırlığı veya erken doğum üzerinde klinik olarak anlamlı etkisi var mı?

Açlığın bebeğin doğum ağırlığı veya erken doğum üzerinde klinik olarak anlamlı etkisinin çok az olduğunu veya hiç olmadığı bulunmuştur. Oruç ve doğum şekli konusunda çelişkili veriler mevcuttur. Ramazan ayında oruç tutmak, esas olarak anne yorgunluğu, dehidrasyon belirtileri ve semptomları ile ilişkilendirilmiştir. Kilo alımında minimum azalma görülmüştür.

Ramazan Gebelik Oruç ve şeker hastalığı ilişkisi nasıldır?

Orucun gebeliğe bağlı şeker hastalığı ile ilişki konusunda çelişkili veriler bulunmaktadır.  Ayrıca maternal hipertansiyona ilişkin de yetersiz veriler vardır. Oruç, stres içermeyen testler, düşük amniyotik sıvı seviyeleri ve düşük biyofiziksel profil puanları dahil olmak üzere bazı fetal test indekslerini etkiler. Oruç tutmanın yavrular üzerindeki uzun vadeli etkilerine ilişkin mevcut literatür, olası olumsuz etkileri öne sürüyor, ancak kesin konuşmak için daha fazla veri gerekmekte.

Hastalara danışmanlık yaparken, kadın doğum uzmanları, hasta ile güvene dayalı bir ilişki geliştirmek gerekmektedir. Kültürel ve dini farkındalık ve duyarlılık gösterirken mevcut verilerdeki nüansları tartışmaya hazırlıklı olmalıdır. Kadın doğum uzmanlarına ve diğer doğum öncesi bakım sağlayıcılarına bu çabaya yardımcı olacak bir çerçeve… Hastaları oruç tutma konusunda klinik tavsiye almaya teşvik edecek ek materyaller sağlanmalıdır.

Bireyselleştirilirmiş öneriler sunulmalıdır

Hekim ve sağlık kuruluşları hastaları ortak bir karar verme sürecine dahil etmeli. Onlara kanıtların incelikli bir incelemesini (sınırlamalar dahil) sunmalıdır. Ayrıca klinik deneyime ve hasta geçmişine dayalı bireyselleştirilmiş öneriler sunmalıdır. Son olarak, bazı hastalar hamileyken oruç tutmayı seçerse, sağlık hizmeti sunucuları tıbbi önerilerde bul. Gebelere daha yakından gözlem yapmalıdır.

Özetle, gebelikte oruç tutma/tutmama kararı verilirken anne ve hekimi birlikte karar vermelidir. Bilimsel, kültürel, dini ve tıbbi veriler ışığında ortak bir karara varmalıdır. Oruç tutma durumunda ise anne ve bebeği yakın takip altında tutulmalıdır.