Genel

Baş Ağrısına Ne Sebep Olur?

Baş Ağrısı

Baş ağrısı sırasında hissettiğiniz ağrı, beyniniz, kan damarlarınız ve yakındaki sinirler arasındaki sinyallerin bir karışımından gelmektedir. Kan damarlarınızdaki ve baş kaslarınızdaki belirli sinirler devreye girer ve beyninize ağrı sinyalleri gönderir. Ancak bu sinyallerin ilk etapta nasıl açıldığı net olmamaktadır.

Baş Ağrısının Yaygın Nedenleri

• Hastalık: Bu enfeksiyonlar, soğuk algınlığı ve ateş içerebilmektedir. Baş ağrısı, sinüzit (sinüs iltihabı), boğaz enfeksiyonu veya kulak enfeksiyonu gibi durumlarda da yaygındır. Bazı durumlarda, baş ağrısı, başa alınan bir darbeden veya nadiren daha ciddi bir tıbbi sorunun belirtisinden kaynaklanabilmektedir.
  • Stres: Duygusal stres ve depresyonun yanı sıra alkol kullanımı, öğün atlama, uyku düzeninde değişiklikler ve çok fazla ilaç kullanımı. Diğer nedenler, kötü duruş nedeniyle boyun veya sırt gerginliğini içerir.
  • Sigara ve dumanı: Ev kimyasalları veya parfümlerden gelen güçlü kokular, alerjenler ve belirli yiyecekler dahil.
  • Çevreniz: Stres, kirlilik, gürültü, aydınlatma ve hava değişiklikleri diğer olası tetikleyicilerdir.
  • Genetik: Baş ağrıları, özellikle migren baş ağrıları, ailelerde akma eğilimindedir. Migreni olan çoğu çocuk ve gencin (%90) migreni olan başka aile üyeleri vardır. Her iki ebeveynin de migren öyküsü varsa, çocuklarında da migren olma olasılığı %70’dir. Yalnızca bir ebeveynde bu baş ağrısı öyküsü varsa, risk %25-50’ye düşer.

Baş ağrıları çoğu insanın düşündüğünden daha karmaşık olabilir. Farklı türlerin kendi semptomları olabilir, benzersiz nedenlerle ortaya çıkabilir ve farklı tedavilere ihtiyaç duyulabilmektedir. Sahip olduğunuz baş ağrısının türünü öğrendikten sonra, siz ve doktorunuz en olası tedaviyi bulabilir ve hatta onları önlemeye çalışabilirsiniz.

Baş ağrısı, genel olarak baş kısmının belirli bir bölümünde veya tamamında ağrı, zonklama ve sıkışma hissidir.

Baş Ağrısının En Yaygın Türleri

150’den Fazla baş ağrısı türü vardır. Bunlardan en yaygınları şunlardır:

Gerilim Baş Ağrıları

Gerilim baş ağrıları, yetişkinler ve gençler arasında en sık görülen baş ağrısı türüdür. Hafif ila orta şiddette ağrıya neden olurlar ve zamanla gelip giderler. Genellikle başka semptomları yoktur.

Migren Baş Ağrıları

Migren baş ağrıları genellikle zonklayıcı ağrı olarak tanımlanır. Birkaç saatten 2-3 güne kadar sürebilir ve genellikle ayda bir ila dört kez olur. İnsanlarda ağrının yanı sıra ışığa, gürültüye veya kokulara karşı hassasiyet gelişir. Mide bulantısı, kusma, iştah kaybı, mide veya karın ağrısını olabilir. Birinin migreni olduğunda, solgun görünebilir, baş dönmesi hissedebilir, bulanık görme, ateş ve mide rahatsızlığı yaşanabilmektedir. Az sayıda çocuk migreni, yaklaşık ayda bir meydana gelen kusma gibi sindirim semptomlarını içerir.

Küme Baş Ağrıları

Bu baş ağrıları en şiddetli olanlardır. Bir gözün arkasında veya çevresinde yoğun yanma veya delici ağrı olabilir. Ağrı o kadar kötü olabilir ki, küme baş ağrıları olan çoğu insan hareketsiz oturamaz ve genellikle bir atak sırasında hızlanmaktadır. Ağrı tarafında göz kapağı düşer, göz kızarır, göz bebeği küçülür veya göz yaşarır. O taraftaki burun deliği akar veya şişer.
Gruplar halinde olma eğiliminde oldukları için küme baş ağrıları olarak adlandırılırlar. 2 haftadan 3 aya kadar sürebilen bir küme döneminde günde bir ila üç kez alabilirsiniz. Her baş ağrısı atağı 15 dakika ile 3 saat arasında sürer. Sizi uykudan uyandırabilirler. Baş ağrıları aylarca veya yıllarca tamamen ortadan kalkabilir (doktorunuz buna remisyon-gerileme diyebilir), ancak daha sonra geri gelebilmektedir. Erkeklerin kadınlara oranla bu ağrı olasılığı üç ila dört kat daha fazladır.

Nezle Sinüs Baş Ağrıları

Sinüs baş ağrıları ile elmacık kemiklerinizde, alnınızda veya burnunuzun köprüsünde derin ve sürekli bir ağrı hissedersiniz. Kafanızdaki sinüs adı verilen boşluklar iltihaplandığında meydana gelirler. Ağrı genellikle burun akıntısı, kulaklarda dolgunluk, ateş ve şişmiş bir yüz gibi diğer sinüs semptomlarıyla birlikte gelir. Gerçek bir sinüs baş ağrısı, bir sinüs enfeksiyonundan kaynaklanır , bu nedenle, küme veya migren baş ağrılarındaki açık akıntının aksine, burnunuzdan çıkan sıvı sarı veya yeşil olacaktır.

Travma Sonrası Baş Ağrıları

Travma sonrası stres baş ağrıları genellikle kafa travmasından 2-3 gün sonra başlar.

• Zaman zaman kötüleşen donuk bir ağrı
  • Baş dönmesi
  • Odaklanmada zorluk
  • Hafıza sorunları
  • Çabuk yorulmak
  • Sinirlilik

Baş ağrısı birkaç ay sürebilmektedir. Ancak birkaç hafta içinde düzelmezse doktorunuza başvurun.

Egzersiz Baş Ağrısı

Aktif olduğunuzda, başınızdaki, boynunuzdaki ve kafa derinizdeki kaslar daha fazla kana ihtiyaç duyar. Kan damarlarınız onları beslemek için şişer. Sonuç, başınızın her iki tarafında 5 dakikadan 48 saate kadar sürebilen nabız gibi atan bir ağrıdır.

Hemikrania Sürekliliği

Hemikrania continua, kronik, devam eden bir baş ağrısıdır ve neredeyse her zaman yüzünüzün ve başınızın aynı tarafını etkiler. Diğer semptomlar şunları içerir:

• Şiddetine göre değişen ağrı
  • Kırmızı veya yaşlı gözler
  • Burun akıntısı veya tıkalı burun
  • Sarkık göz kapağı
  • Fiziksel aktivite ile daha kötü ağrı
  • Alkol içerken daha kötü ağrı

İki tip var:

1. Kronik: Günlük baş ağrılarınız var.
  2. Havale: 6 aydır baş ağrınız var. Haftalar veya aylarca bir süreliğine ortadan kaybolurlar ve geri gelirler.

Hormon Baş Ağrıları

Regl dönemleriniz, hamileliğiniz ve menopozunuz sırasında değişen hormon düzeylerinden baş ağrısı çekebilirsiniz. Doğum kontrol haplarından ve hormon replasman tedavisinden kaynaklanan hormon değişiklikleri de baş ağrılarını tetikleyebilmektedir. Adetinizden 2 gün önce veya başladıktan sonraki ilk 3 gün içinde olduklarında adet migreni olarak adlandırılırlar.

Yeni Günlük Kalıcı Baş Ağrıları

Bunlar aniden başlayabilir ve 3 ay veya daha uzun süre devam edebilmektedir. Birçok insan ağrılarının başladığı günü açıkça hatırlar. Doktorlar bu tip baş ağrısının neden başladığından emin değiller. Bazı insanlar bir enfeksiyon, grip benzeri hastalık, ameliyat veya stresli bir olaydan sonra ortaya çıktığını fark eder.

Ağrı ılımlı olma eğilimindedir, ancak bazı insanlar için şiddetlidir. Ve tedavisi genellikle zordur. Semptomlar geniş ölçüde değişebilmektedir. Bazıları gerilim tipi baş ağrıları gibidir. Diğerleri, mide bulantısı veya ışığa duyarlılık gibi migren semptomlarını paylaşır.

Ribaund Baş Ağrıları

Ayrıca ilaç aşırı kullanımı baş ağrıları olarak adlandırılanları da duyabilirsiniz. Haftada iki veya üç defadan fazla veya ayda 10 günden fazla reçeteli veya reçetesiz bir ağrı kesici kullanıyorsanız, kendinizi daha fazla ağrıya hazırlıyorsunuz demektir. İlaçlar etkisini yitirdiğinde ağrı geri gelir ve onu durdurmak için daha fazlasını almanız gerekir. Bu, genellikle sabahları daha kötü olan donuk, sürekli bir baş ağrısına neden olabilmektedir.

Buz Kıracağı Baş Ağrıları

Bu kısa, keskin, yoğun baş ağrıları genellikle sadece birkaç saniye sürer. Günde en fazla birkaç kez olabilirler. Eğer varsa, doktora görün. Buz kıracağı baş ağrıları kendi başına bir durum olabilir veya başka bir şeyin belirtisi olabilmektedir.

Omurga Baş Ağrıları

Doktorunuz buna bir delinme baş ağrısı diyebilir çünkü bu prosedürler omuriliğinizi çevreleyen zarı delmeyi içermektedir. Omurilik sıvısı delinme bölgesinden sızarsa, baş ağrısına neden olabilmektedir.

Gök Gürültüsü Baş Ağrıları

İnsanlar genellikle buna hayatınızın en kötü baş ağrısı derler. Aniden aniden ortaya çıkar ve hızla zirve yapar. Gök gürültüsü baş ağrılarının nedenleri şunlardır:

• Kan damarı yırtılması veya tıkanması.
  • Kafa travması.
  • Beyninizdeki yırtılmış bir kan damarından hemorajik inme.
  • Beyninizdeki tıkanmış bir kan damarından iskemik inme.
  • Beyni çevreleyen daralmış kan damarları.
  • İltihaplı kan damarları.
  • Geç gebelikte kan basıncı değişiklikleri.

Ani yeni bir baş ağrısını ciddiye alın. Genellikle ciddi bir sorunla ilgili aldığınız tek uyarı işaretidir.

Doktorlar migrene neyin sebep olduğunu tam olarak bilmiyorlar . Bir teori, sinir hücreleri yoluyla elektrik yüküyle ilgili bir sorunun, migrenlere neden olan bir dizi değişikliğe neden olduğunu öne sürüyor.

Çok fazla fiziksel aktivite de yetişkinlerde migreni tetikleyebilmektedir.

Teşhis ve Tedavi

Baş ağrılarınızı doğru teşhis ettikten sonra, belirtileriniz için doğru tedavi planına başlayabilirsiniz. İlk adım, doktorunuzla baş ağrılarınız hakkında konuşmaktır. Size fizik muayene yapacaklar ve sahip olduğunuz semptomları ve ne sıklıkta olduklarını soracaklar. Bu açıklamalarla mümkün olduğunca eksiksiz olmak önemlidir. Doktorunuza baş ağrınıza neden olan, onları daha da kötüleştiren ve daha iyi hissetmenize yardımcı olan şeylerin bir listesini verin. Doktorunuzun sorununuzu teşhis etmesine yardımcı olmak için bir baş ağrısı günlüğündeki ayrıntıları takip edebilirsiniz.

Çoğu insanın özel teşhis testlerine ihtiyacı yoktur. Ancak bazen doktorlar, beyninizde baş ağrınıza neden olabilecek sorunları araştırmak için bir BT taraması veya MRI önermektedir. Baş ağrınız olduğunda bayılmadığınız sürece bir EEG (elektroensefalogram) da gereksizdir.

Baş Ağrıları Nasıl Tedavi Edilebilir?

Doktorunuz farklı tedavi türleri önerebilmektedir. Ayrıca daha fazla test önlenebilmekte veya sizi bir baş ağrısı uzmanına yönlendirebilmektedir. İhtiyacınız olan baş ağrısı tedavisi, baş ağrısının türü, ne sıklıkta ve nedeni de dahil olmak üzere birçok şeye bağlı olacaktır. Bazı insanlar hiç tıbbi yardıma ihtiyaç duymazlar. Ancak bunu yapanlar ilaçlar, elektronik tıbbi cihazlar, danışmanlık, stres yönetimi ve biyolojik geri bildirim alabilirler. Doktorunuz özel ihtiyaçlarınızı karşılamak için bir tedavi planı yapacaktır.

Tedaviye Başladıktan Sonra Ne Olur?

Bir tedavi programına başladığınızda, ne kadar iyi çalıştığını takip edin. Bir baş ağrısı günlüğü, nasıl hissettiğinizdeki herhangi bir kalıp veya değişikliği not etmenize yardımcı olmaktadır. Sizin ve doktorunuzun en iyi tedavi planını bulmasının biraz zaman alabileceğini bilin, bu yüzden sabırlı olmaya çalışın. Sizin için neyin işe yarayıp yaramadığı konusunda onlara karşı dürüst olun.
Tedavi görüyor olsanız bile, yiyecekler veya kokular gibi baş ağrınızı tetikleyebileceğini bildiğiniz şeylerden uzak durmalısınız.

Düzenli egzersiz, yeterli uyku ve sağlıklı beslenme gibi kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacak sağlıklı alışkanlıklara bağlı kalmak da önemlidir. Ayrıca, doktorunuzun durumunuzu görebilmesi ve ihtiyaç duymanız halinde tedavi programında değişiklik yapabilmesi için planlanmış takip randevularınızı ihmal edilmemesi gerekmektedir.