Ankilozan Spondilit, İltihaplı Romatizma

İltihaplı Romatizma ve Psikolojimiz

HEMEN

İltihaplı Romatizma ve Psikoloji

İltihaplı romatizma psikoloji ve ruh sağlığı ayrılmaz bir ikilidir. Romatizma nın birçok fiziksel semptomu vardır: Yorgunluk, bitkinlik, ağrı, kızarık ve şişlikler gibi. Ancak iltihaplı romatizma hastaları, durumla ilgili olabilecek ruhsal sağlık sorunlarını da beraberinde yaşayabilirler.

Ruh sağlığı; zihinsel, duygusal ve psikolojik refahınızı ifade eder.

Bilim adamları günümüzde romatizma ve ruh sağlığı arasındaki tüm bağlantılardan emin değiller, ancak yeni araştırmalar bu konuda bize bazı fikirler veriyor. İltihaplı romatizma’ya neden olan aynı iltihaplanma süreçlerinden bazıları da depresyonla bağlantılıdır.

Duygusal ve zihinsel durumunuza dikkat etmek, genel refah ve huzurunuzun önemli bir yönüdür ve iltihaplı romatizma’yı yönetme şeklinizi bile etkileyebilir. Kaygı, depresyon veya ruh sağlığı’ndaki değişiklikler hakkında yerli-yersiz bazı endişeleriniz varsa, bu durumu mutlaka doktorunuza bildirin. Doktorunuz haklı endişelerinizi duyunca, ek sorular sorabilir ve size yaşam tarzı değişiklikleri, terapi ve tedavi seçenekleri önerebilir.

Kız depresyon psikoloji

İltihaplı romatizma ve stres: Herkesin zaman zaman birtakım kaygıları olabilir. Ancak kronik kaygı yaşam kalitenizi etkileyebilir. Belki de en çok davranış değişiklikleri için tanınsa da, anksiyetenin fiziksel sağlığınız üzerinde de ciddi sonuçları olabilir. Kısa vadede, kaygı nefesinizi ve kalp atış hızınızı artırır, beyninize ihtiyacınız olan yerde kan akışını yoğunlaştırır. Uzun süreli anksiyete ve panik ataklar, beyninizin düzenli olarak stres hormonları salmasına neden olabilir. Bu, baş ağrısı, baş dönmesi ve depresyon gibi semptomların sıklığını artırabilir. Aşırı veya kalıcı bir endişe durumunun fiziksel ve zihinsel sağlığınız üzerinde yıkıcı bir etkisi olabilir.

Birçok insan ruhsal sorunları ve iltihaplı romatizmayı birlikte yaşar.

Depresyon ve anksiyete, romatizmalı insanların en yaygın sorunlarından ikisidir. İngiltere’de yapılan bir 2017 çalışması, iltihaplı romatizma teşhisinin 5. yılı içinde insanların yaklaşık yüzde 30’unun depresyona girdiğini gösteriyor. Farklı bir 2017 çalışmasına göre romatizma’lı insanlar da yaklaşık yüzde 20 oranında endişe yaşayabilirler.

Depresyon ve anksiyete romatizma ile aynı fiziksel semptomları göstermese de, kendi zorluklarıyla birlikte gelirler. Kendi içinde birden fazla uzun süreli sağlık durumu ile yaşamak zor olabilir. Bazı insanlar aynı anda depresyon, kaygı ve romatizma yaşarlar. Güvenilir Kaynak1 Romatizmalı her 5 ABD’li yetişkinden birinde anksiyete veya depresyon belirtileri vardır.

İltihaplı romatizma ve değişken ruh halleri: Endişeli ve stresli hissettiğinizde, beyniniz sinir sisteminizi bir tehdide yanıt vermenize yardımcı olmak için tasarlanmış hormonlar ve kimyasallarla doldurur. Adrenalin ve kortizol iki örnektir. Zaman zaman ortaya çıkan yüksek stres olayı için yararlı olsa da, stres hormonlarına uzun süreli maruz kalma uzun vadede fiziksel sağlığınıza daha zararlı olabilir. Örneğin, uzun süre kortizol kullanmak kurtulması zor, istenmeyen kilosorunlarına yol açabilir.

Tedavi edilmemiş bir zihinsel sorun ve bunun yanında ilave bir iltihaplı romatizma ile yaşamak her iki durumu daha da kötüleştirebilir.

Mayo Clinic’e göre, tedavi edilmeyen depresyon romatizma tedavisini zorlaştırabilir. Güvenilir Kaynak2 Psikosomatik Tıp dergisinde güvenilen bir 2017 çalışması, depresyon ve romatizma arasındaki bağlantıyı her iki yönde de buldu. Şöyle ki romatizma’dan kaynaklanan ağrı depresyonu daha da kötüleştirebilir, bu da romatizma semptomlarını yönetmeyi zorlaştırır.

Kısmen de olsa ağrı, insanda strese neden olur ve stres, biyolojik sistemi etkileyerek ruh halini değiştiren kimyasalların salınmasına neden olur. Ruh hali değiştiğinde, bir domino etkisi vardır. Uykuya dalmak zorlaşır ve stres seviyeleri yükselebilir. Uyku yoksunluğu zihinsel sağlığınızı etkileyebilir. Basitçe söylemek gerekirse, anksiyete ve depresyon ağrıyı kötüleştiriyor veya ağrıyı yönetmeyi daha da zorlaştırıyor. Güvenilir Kaynak3

Anksiyete veya depresyon gibi zihinsel sağlık koşullarına değinmeden sadece romatizmaya’ya odaklanmak yaşam kalitesinin düşmesine neden olabilir. Mayo Clinic, insanların günlük yaşamın çeşitli yönlerinde bir düşüş görebileceğini belirtiyor. Daha yüksek ağrı seviyelerine ve kalp hastalığı için daha büyük riske sahip olabilirler. Sosyal ilişkiler ve iş yerindeki üretkenlik de bu durumdan etkilenebilir. Önceki araştırmalar ruh halinin romatizma’daki ağrı düzeylerini etkilediğini ve başka bir çalışmada romatizma’yı kalp komplikasyonları riski ile bağlantılı olduğunu göstermiştir.

İltihap Romatizma ve Biyolojik Bağlantı

Depresyon ve romatizma arasında doğrudan, biyolojik bir bağlantı vardır.

Geceleri insanları uyutmayan ve hayatı bazen çekilmez hale getiren bir romatizma ağrısı ve eklem hasarı kısmen iltihaptan kaynaklanır. İltihap ve depresyon arasında bir bağlantı olduğuna dair kanıtlar vardır. Araştırmacıların iltihabı ölçmenin yollarından biri olarak gördüğü C-reaktif protein (CRP) seviyeleri, depresyonlu kişilerde genellikle daha yüksektir. Güvenilen Kaynak, depresyonunun tedavi edilmesi zor olanlarda CRP’nin önemli ölçüde daha yüksek olabileceğini buldu.

Romatizmanın aktif olduğu alevlendiği dönemlerde kanda iltihabı gösteren sedimantasyon ve C-reaktif protein (CRP) yüksek bulunabilir. Romatoid faktör (RF) ve Antisitrüllinlenmiş protein antikorları (anti-CCP), romatoid artriti diğer romatizma çeşitlerinden ayırt etmede yardımcı olur. Ancak RF, romatoid artrit dışında, özellikle infeksiyonlar ve diğer bazı iltihaplı romatizmalarda da kanda bulunabilir. Anti-CCP testinin yüksek saptanması durumunda ise, romatoid artrit tanı olasılğı çok daha yüksektir. Güvenilir Kaynak4 Türk Romatoloji Derneği

İnflamasyonun birçok insanın her iki durumu da deneyimlemesinin bir nedeni olduğunu söylemek için henüz çok erken. Ancak potansiyel bağlantı, araştırmanın önemli bir yeni odağıdır.

CRP test iltihap romatizma

İltihaplı romatizmanın (RA) aktif olduğu alevlendiği dönemlerde kanda iltihabı gösteren sedimantasyon ve C-reaktif protein (CRP) yüksek bulunabilir.

kemik RA

İltihaplı romatizma ve kemik deformasyonu

İltihaplı romatizma kaynaklı depresyonunuz vardır ama henüz teşhis edilememiştir.

Zihinsel ruhsal ve duygusal sorunların iltihaplı romatizma formlarıyla birlikteliği iyi bilinir, ancak romatizma ile yaşayan insanlar her zaman taranamaz ve gözden kaçabilirler. Bu da tedavi edilmemiş zihin ve ruh sağlığı koşullarına yol açabilir.

Güvenilir birçok Çalışma, insanların depresyon veya kaygılarını normal olarak gördüklerini ancak doktorların, potansiyel olarak zihin ve duygu durumlarından ziyade romatizma’nın fiziksel semptomlarını tedavi etmeye daha fazla önem verdiklerini ortaya koyuyor. Hatta birçok klinisyen hastaların depresif durumunu göz ardı ediyor, hastaların kaygılarını anlamak yerine bazen azarlayıp durumu örtme gayreti içinde olabiliyor. Bazı klinisyenler de romatizmanın psikiyatrik hastalık oluşturabileceğini düşünerek ya kendisinin ya da bir meslektaşının antidepresan vermesine onay veriyor. Ancak esas olan ise bu tür hastalara antidepresan kimyasallar vermek yerine onları anlamak, dinlemek, değer vermek, ilgi göstermek, kaygılarının temellerine inip anladığını hissettirmek ve fiziksel ve psikolojik durumu beraberce tedavi edebilmektir. Böyle bir yaklaşım birçok ilaçtan daha etkilidir.

Bazı insanlar zihinsel sağlıklarını tartışmak için gergin olabilir veya doktorlarının zihinsel semptomlarını ortadan kaldırabileceğinden endişe edebilir. Birçok konuyu doktorlarıyla ve çevreleriyle konuşmaktan kaçınırlar. Ancak zihinsel sağlığınızı etkili bir şekilde yönetmek için meselenin aslını bulmak, genel refahınız için hayati önem taşır. İster doktorunuzla konuşun, ister kendi kendinize bir uzman arayın ya da bir destek grubuyla iletişim kurun, zihinsel sağlığınızı ele almanıza yardımcı olacak birçok seçenek olduğunu unutmayınız ve asla pes etmeyiniz.

Kısa Özet

İltihaplı romatizma gibi kronik bir rahatsızlık ile yaşıyorsanız, fiziksel sağlığınızın yanı sıra ruh ve zihinsel sağlığınızı da dikkate almalısınız. Romatizma ile bazı ruh sağlığı durumları, özellikle de depresyon arasında sıkı bir bağlantı olabilir. Zihinsel sağlık durumu için tedavi seçeneklerini aramak, romatizma’yı daha etkili bir şekilde yönetmenize yardımcı olacaktır.

Unutmayın etkili ve tam bir sıhhat hali fiziksel, ruhsal ve duygusal olarak zinde olduğunuzda gerçekleşecektir.

iltihap romatizma stres ağrı

İltihaplı romatizma’dan kaynaklanan ağrı depresyonu daha da kötüleştirebilir

İlave Okuma Önerileri

İltihaplı romatizmada duygudurum bozuklukları, depresyon ve endişe halleri