Genel

Eklemler Neden Bu Kadar Sert?

Eklem Sertliği Dr. Ceyhun Nuri

Eklemler ile Birlikte Yaş Alıyorsun

Yaşlandıkça, kemiklerinizin uçlarını koruyan süngerimsi malzeme olan kıkırdağınız kurumaya ve sertleşmeye başlar. Vücudunuz ayrıca Eklemler sorunsuz hareket etmesini sağlamak için yağ gibi davranan daha az eklem sıvısı üretir. Sonuç: Eklemleriniz eskisi kadar rahat hareket etmeyebilir. Kulağa biraz çılgınca geliyor ama yapabileceğiniz en iyi şey haekete devam etmek. Sinoviyal sıvı, eklemlerinizi gevşek tutmak için hareket gerektirir.

Osteoartrit-OA

Eklem, iki kemiğin birleştiği yerdir. Her kemiğin ucu, kıkırdak adı verilen lastiksi bir şey tabakasıyla kaplıdır. Bu onların birbirine sürtünmesini engeller. Ancak kıkırdak zamanla veya bir yaralanma sonrasında aşınabilir. Gittiğinde kemikler birbirine çarpar ve bazen minik parçalar kırılır. Sonuç sert, şiş ve ağrılı bir eklemdir.

Romatoid Artrit-RA

Bağışıklık sisteminizin sizi dış mikroplardan koruması gerekiyor. Bazen bunun yerine eklemlerinizin astarına saldırır (doktorunuz buna sinovyum adını verecektir). RA’nın büyük olasılıkla bileğinizi veya parmak eklemlerinizi etkilemesi muhtemeldir, ancak vücudunuzun herhangi bir yerinde görünebilir. Genellikle sürekli ağrı ve sertliğe neden olur. Bazen arka planda kalır ve sadece ara sıra alevlenir.

Başka Bir Artrit Türü

OA ve RA en iyi bilinenleridir, ancak diğer tipler de bağışıklık sisteminizi etkiler ve sert eklemlerle sonuçlanır:

• Ankilozan spondilit: Bu tip çoğunlukla omurganızı etkiler, ancak kalçalarınızı, ellerinizi veya ayaklarınızı sert hissettirebilir.
  • Gut: Vücudunuzdaki bu ürik asit birikiminin ilk belirtisi genellikle ayak başparmağınızda yakıcı bir ağrıdır.
  • Enfeksiyöz artrit: Genellikle vücudunuzun başka bir yerinde, kalçanız gibi büyük bir ekleme giden bir enfeksiyonla başlar.

Doktorunuz buna septik artrit diyebilir.

Psoriatik Artrit (PsA)

Sedef hastalığı olan veya aile üyelerinde sedef hastalığı olan kişilerde, genellikle bir cilt bozukluğunu (sedef hastalığı) eklem iltihabı (artrit) ile birleştiren psoriatik artrite yakalanma olasılığı yüksektir. İşaretler şişmiş parmakları ve çukurlaşmış tırnakları içerir. Ellerinizin, parmaklarınızın, ayaklarınızın, dizlerinizin ve diğer yerlerinizin eklemleri sertleşebilir veya zonklayabilir. Ağrı vücudun sadece bir tarafında ortaya çıkabilir veya her iki tarafta simetrik olabilir.

Hava Durumunda Bir Değişiklik

Büyükannen, eklemleri ağrıdığı için fırtınanın geleceğini bildiklerini mi söyledi? Onlar haklıydı. Doktorlar neden olduğundan emin değiller, ancak hava değiştiğinde eklem ağrısı daha da kötüleşiyor gibi görünüyor. Hava basıncı (hava tahmincisi buna barometrik basınç diyecektir) düştüğünde en yaygın olanıdır. Bu genellikle bir fırtınadan hemen önce olur.

Fibromiyalji

Bu kronik durum, uyku, ruh hali ve hafıza sorunları ile birlikte eklem ve kas ağrısına neden olur. Bilim adamları, beyninizin normal ağrı sinyallerini aldığını ve onları daha da kötüleştirdiğini düşünüyor. Buna neyin sebep olduğundan emin değiller ama genellikle bir hastalık, ameliyat veya yoğun stres sonrasında ortaya çıkıyor. Yine de eklemlerinize artritin yaptığı gibi zarar vermez.

Eklem Yaralanması

En yaygın iki tip, her iki iltihaplanma şeklidir. Genellikle bir eklemin zamanla aşırı veya yanlış kullanılmasından kaynaklanırlar:
Bursit , kemikleriniz ve diğer hareketli parçalar arasında yastık görevi gören sıvı dolu keseler olan bursaları içerir.
Tendinit, kaslarınızı kemiklerinize bağlayan tendonları etkiler.