Genel

Ankilozan Spondilit ile Nasıl Yaşanır

Ankilozan Spondilit ile Yaşama: İşte, evde trafikte

Bu tip artrit, omurgada ağrılı iltihaplanmaya neden olur. Zamanla, omurlarınızı – omurganın küçük kemiklerini – birbirine kaynaştırmaktadır. Kalça ve diz gibi diğer eklemleri de alevlendirebilir ve gözlerinize, kalbinize ve diğer organlarınıza zarar verebilmektedir.

Ankilozan Spondilit Kimlerde Görülür?

Erkeklerde kadınlardan üç kat daha fazla ankilozan spondilit (AS) görülür, bu genellikle 16 ila 35 yaşları arasında olmaktadır. Ebeveynlerinizden veya kardeşlerinizden birinde varsa, onu alma olasılığınız daha yüksektir. Hastalığı olan çoğu insanda HLA-B27 adı verilen bir gen bulunur, ancak bu gene sahip olmak AS alacağınız anlamına gelmemektedir.

Ankilozan Spondilit, Otoimmun Bozukluklar

Ankilozan Spondilit ve Bel ağrısı

Klasik semptom, kalçalarınızda ve belinizde ağrı ve sertliktir. Genellikle egzersizle iyileşir ve dinlenmeyle daha da kötüleşir, bu nedenle geceleri sizi uyandırabilir ve sabahları daha yoğun hissedilebilmektedir.

Entezit İlişkili Artrit

Bu, AS’nin tendonlarınızın ve bağlarınızın kemiklere bağlandığı yerde neden olabileceği ağrı ve şişlik için büyük bir kelimedir. Bunu kaval kemiğinizin üstünde, topuğunuzun arkasında veya altında veya kaburgalarınızın göğüs kemiğinize bağlandığı yerde hissetmeniz olasıdır. Kaburgalarınız etkilendiğinde nefes almakta zorluk çekebilirsiniz veya göğsünüzü tam olarak genişletemediğiniz için nefes alırken ağrınız olabilmektedir.

Vücudunuz Üzerindeki Diğer Etkiler

AS bir tür artrit olduğundan kalçalarınız, dizleriniz ve omuzlarınız gibi eklemler de incimekte ve şişebilmektedir. AS zayıf, kırılgan kemiklere (osteoporoz) yol açabilmektedir. Enerjinizin tükendiğini hissetmek yaygındır ve aneminiz olabilmektedir. Kolit gibi bağırsak sorunları nedeniyle kilo verebilirsiniz. AS, gözlerinize, kalbinize ve akciğerlerinize de zarar veren iltihaba neden olabilmektedir.

Uzun Vadeli Görünüm

Tedavi edildiğinde, AS tipik olarak ne kadar yaşayacağınızı etkilemez veya yeteneklerinizi çok fazla sınırlamaz. Belirtileriniz gelip gidebilir ve genellikle daha iyi ve daha kötü olabilmektedir. Bazı insanlar, omurganın hareketini sınırlayan kambur duruş ve birlikte büyümüş omurlar gibi hastalık ve etkileriyle ilgili daha ciddi sorunlara sahip olabilecektir.

Doktora Ne Zaman Gidilmelidir?

Semptomlar genellikle aylar veya yıllar boyunca yavaş yavaş ortaya çıkar. Kişiden kişiye değişirler. Birkaç aydır beliniz, kalçalarınız veya poponuz ağrıyorsa, özellikle ağrı sizi geceleri uyandırıyorsa veya sabahları kötü hissediyorsa veya egzersizle iyileşiyorsa ve egzersizle daha da kötüleşiyorsa, kontrol ettirmelisiniz. Görüşünüz bulanıksa, gözleriniz kırmızıysa ve ağrıyorsa veya ışık sizi rahatsız ediyorsa AS göze vurmuş olabilmektedir.

Ankilozan Spondilit Teşhisi

AS’nin onaylanması biraz zaman alabilmektedir. Üç dokuz yıl. Doktorunuz belirtilerinizin ne zaman başladığını ve neye benzediğini sorarak başlayacaktır. Omurganızın esnekliğini, hangi pozisyonların ağrıya neden olduğunu ve nefesinizi kontrol edecekler. Enflamasyon ve HLA-B27 geni için kan testleri yaptırabilirsiniz, ancak bunlar yalnızca kanıt sunabilmektedir. AS’ye sahip olduğunuzdan emin olamazsınız. X-ışınları ve MRI’lar omurga hasarını göstermektedir, ancak erken yakalamayabilirler.

Ankilozan Spondilit Tedavi

Ne kadar erken başlarsan o kadar iyi.

Ankilozan Spondilit ve Sağlıklı Alışkanlıklar

Güvenli bir şekilde olabildiğince aktif kalın. AS için yapabileceğiniz en iyi şeylerden biri bu. Ayrıca kilonuzu kontrol altında tutmanıza yardımcı olur, böylece sırtınıza ve eklemlerinize fazladan yük bindirmezsiniz. Daha az ekmek, pirinç ve patates, daha fazla yağsız protein, sebze ve meyve yiyin. Kemikleriniz için bol miktarda kalsiyum ve D vitamini aldığınızdan emin olun. Sigara içmekten kaçının: AS’li sigara içenlerde daha fazla spinal hasar görmektedir.

Ankilozan Spondilitte Duruş

Yürürken veya otururken Omurganızı düz, omuzlarınızı dik ve başınızı yukarıda tutun. Yumuşak, yumuşak sandalyeler yerine sert, dik sandalyeler seçin. Sırtınızın arkasındaki bir yastık size destek verebilmektedir.

Ankilozan Spondilit ve Fizik Tedavi

AS tedavisi genellikle ağrıyı hafifletmek, güç oluşturmak ve hareket açıklığınızı geliştirmek için kişiye özel bir egzersiz planı içerir. Fiziksel bir terapist size duruş ve uyku konusunda da koçluk yapabilmektedir. Masaj ve diğer vücut çalışmaları, rahatınız ve esnekliğiniz konusunda yardımcı olabilmektedir.

Ankilozan Spondilit ile İş Yerinde

İyi duruşu teşvik etmek için çevrenizi ayarlamanız gerekecek. Vücudunuz için zor olan kaldırma, eğilme görevlerinden kaçının. Gün boyunca pozisyon değiştirebilmeniz için bir oturma/ayakta çalışma masası kullanın. Sık sık kısa molalar verin.
Zor zamanlar geçiriyorsanız, bir osteopat ergoterapist hareketlerinizi ve çalışma alanınızı değiştirmenize yardımcı olabilmektedir.

Ankilozan Spondilit ve Araç Kullanma

AS’li çoğu insan için araba kullanmak sorun olmayacaktır. Ancak hareket açıklığınız etkileniyorsa ve yan ve arkanızı kontrol etmek zorsa, görebilmeniz ve güvende olabilmeniz için aracınız için ekstra geniş aynalar alın. Koltuk başlığınızı doğru bir şekilde yerleştirin – kulaklarınızın üst kısmıyla (veya daha yükseğe) aynı hizada ve başınızın arkasıyla arasında mümkün olduğunca az mesafe olacak şekilde. Daha uzun yolculuklarda, dışarı çıkmak ve esnemek için düzenli olarak mola verin.