Boyun Fıtığı Tedavisi, Tedavi Alanları

Bel Ağrısı Tedavisi

bel ağrısı bel fıtığı

Bel kaslarında oluşan ani bir zorlanma, bel bölgesinde ağrılara yol aşabilmektedir. Zaman zaman dayanılmaz bir hal alan bu ağrılar, ağrı kesiciler ve kas gevşetici kremler ile bir nebze rahatlatılabilir. Ortalama 1 ile 4 hafta arasında geçmeyen ağrıların 3 aydan uzun sürmesi halinde kronik bel ağrısı na işaret edebileceği akıllardan çıkarılmamalıdır.

Bel Mekaniğinde Yaşanan Sıkıntılar

Bel ağrısının altında yatan nedenler arasında bel omurlarının arasını dolduran disklerde fıtıklaşma olabilmektedir. Bu nedenle mutlaka doktor gözetiminde fizik muayene yapılmalı ve radyolojik sonuçlar birlikte değerlendirilmelidir.

Bel mekaniğinde yaşanan sıkıntılar bel ağrılarının %90’ının sebebi olarak görülmektedir. Bel kasları ve sinirlerde herhangi bir problem olmadan yaşanan ağrılara mekanik bel ağrısı denilmektedir. Uzun süre masa başında çalışmak, oturur pozisyonda çok fazla zaman geçirmek, bel yapısına uygun olmayan yataklar kullanmak, ağırlık kaldırmak, aşırı kilo, uzun süreli kabızlık gibi nedenler bel ağrı sebepleri arasında yer alabilmektedir.

Bel Fıtığı Tedavisi

Oturma ve yatma pozisyonlarında yanlışlıklar, bilgisayar karşısında çok fazla zaman geçiren kişilerin anatomik duruşunu bozarak bel kaslarında zayıflığa neden olabilmektedir. Böylece uzun süren bel ağrıları ortaya çıkabilmektedir. Omurgalar arasında bulunan ve amortisör görevi sağlayan bağ dokunun zarar görmesine neden olan sigara gibi tütün maddeleri fıtık gelişimini hızlandırmaktadır. Ayrıca aşırı kilolu ve hareketsiz bir vücutta ise omurgaya baskı uygulandığından dolayı yapısal bozukluklar oluşabilmektedir. Özellikle ileri yaşlarda sağlak insanlarda sağ taraf, solak olan insanlarda ise sol taraf baskın olduğu için vücudun duruş pozisyonu güçlü olan tarafa doğru meyledebilmektedir. Anatomik aks, güçlü olan tarafa yönelir. Bu da kişilerin yürüyüşünü bozmakta ve kasların güçlü olduğu tarafta anlamsız ağrılara neden olmaktadır.

Bel Ağrısında Doktora Ne Zaman Başvurulmalıdır?

• Hangi durumlarda acil olarak doktora başvurulmalıdır. Bu durumlar:
  • Travma ve düşme,
  • Gece boyunca yaşanan bel ağrısı,
  • Dinlenmekle geçmeyen bel ağrısı,
  • Hareketlerde yaşanan kısıtlılık,
  • Bacağa yayılan ağrı,
  • Bacakta karıncalanma hissi,
  • Ayakta veya bacakta güçsüzlük,
  • Büyük abdesti ve/veya idrar tutamama,
  • Halsizlik ve ani kilo kaybı

gibi bel ağrısı ile birlikte ifade edilen bulguların olması halinde zaman kaybetmeden hekime başvurulmasında daima fayda bulunmaktadır.

Bel Ağrısı Tedavisi

Bel Ağrısı Nedenleri Nelerdir?

Daha önce belirttiğimiz gibi mekanik nedenlerin haricinde yaşanan bel ağrılarının birçok nedeni olabilmektedir.

Bel Fıtığı Dışında Bel Ağrısı  Sebep Olan Durumlar Nelerdir?

Her bel ağrısının bel fıtığı olarak değerlendirilmesi doğru değildir. Hem hekimlerde hem hastalarda çoğunlukla yaklaşım bu yöndedir. Öncelikle en kötü senaryo düşünülmektedir. Şayet fıtık tespit edilememiş ise hastanın şikayetleri çoğunlukla önemsenmemektedir. Aksine bel fıtığı olmasa bile kişilerin şikayetlerinin altında önemli problemler olabilmektedir. Örneğin;

• Dejeneratif disk hastalığı
  • Sakroiliak eklem hastalıkları,
  • Kanal daralması olarak ifade edilen spinal stenoz,
  • Omurga ekleminin kireçlenmesi,
  • Başarısız bel fıtığı ameliyatları,
  • Kaza veya düşme sonrasında oluşan omurilik yaralanmaları.

Bel Ağrısı, Disk İltihabı Olabilir Miyim?

Omurlar arasında bulunan disklerde oluşmuş fıtıklaşma, bel ağrılarının en çok hissedildiği ve görüldüğü bel ağrısı nedenlerindendir. Çoğunlukla bel bölgesinin arkasında görülmektedir. 4. ve 5. Bel omurun hizasında görülebilmektedir. Belirtilen hizalarda sinirlerin sıkışması sonrası ağrılara sebebiyet verebilmektedir. Öksürme, öne doğru eğilme, hapşırma durumlarında siyatik ağrı denilen bıçak saplanmış gibi bir ağrı görülmektedir.

Eklemlerde yaşanan genişlemeler omurilik sinirlerini omurilik kanalında sıkıştırabilmektedir. Bu duruma Faset eklem dejenerasyonu denilir. Bu da bölgede ağrıya sebep olmaktadır. Ayaklarda oluşan ağrıların aksine bel fıtığı ile birlikte diz altını etkilemeyen bel ağrıları da görülebilmektedir.

Disk yapılarında ve omurlarda meydana gelen genel dejenerasyona ise spondiloz denilmektedir. Spondiloz, omurilikte yer alan sinirlerinin çıkış noktalarında darlık sonrası sinir sıkışmalarına neden olabilmektedir. Omur kayması durumuna ise spondilolistezis denilmektedir. Bu durumda ise omurların üstüne uygulanan yüklenmeler ve yaşanabilecek travmalarda bel ağrısına sebebiyet vermektedir.

Bel Ağrısı ve Fibromiyalji Arasındaki İlişki

Omurilik kanalının darlığında (spinal stenoz) yürüme sırasında ağrı yaşanabilmektedir. Bu durum uzun yürüyüşler sonrasında görülmektedir. Ayrıca bacaklarda oluşan güçsüzlükle doğru orantılı olarak topallama da görülmektedir.

Toplumda sıklıkla görülen en önemli bel ağrısı nedenleri arasında miyofasyal ağrılar gelir. Miyofasyal ağrıda sorun kasların başlangıç noktasında yer alan bölgelerde ki gerilme ve kasları saran fasyal yapılardaki sorunlar bu duruma sebep olabilmektedir. Miyofasyal ağrıların en sık klinik yansıması toplum tarafından çoğunlukla bilinen fibromiyalji dir.

Hekimler tarafından en sık ihmal edilen birincil ve öncelikle akla gelmeyen ve tüm dünyada da teşhisinde gecikme olan sakroilet nadir ancak önemli olan bel ağrısı problemlerinden biri olmaktadır.

Sakroileit bir diğer ifadeyle leğen kemiği iltihabıdır. Her iki cinste de eşit sıklıkla görülen romatizmal hastalıklar içerisinde Ankilozan Spondilit’in en önemli bulgularından biri Sakroileit’dir. Sakroileit teşhisi gerek hastalar ve gerekse hekimler tarafından ancak şüphe edildiğinde tanısı konulabilmektedir. Başka bir değişle bel ağrısı şikâyeti ile gelen hastanın odaklanılan yeri lomber bölgesidir. Ancak bu hastalıkta sorun leğen kemiği ile sakrum kemiği arasında olmaktadır. Tektikler yapıldığında ilk önce sakroiliak MR incelemesi yapılmadığı için bu durum atlanmakta ve gözden kaçırılmamalıdır.

Bel Ağrısının Tedavisi Nasıl Yapılır?

Öncelikle bel ağrısının tedavisi öncesi en önemli kon teşhisin ne olduğunun ortaya konulmalıdır. Çoğunlukla bel ağrılarının tedavisinde yatak istirahati yeterli olabilmektedir. Dolayısıyla hastalarda dayanılmayacak düzeyde bel ağrısı olmayan durumlarda üç gün istirahat edilmeli şayet şikayetler geçmez ise en yakın sağlık kuruluşuna başvurularak teşhise dair çaba gösterilmelidir. Bazı şikayetler vardır ki ihmale gelmez. Bu nedenle paniğe kapılmadan geçmeyen şikayetlerimiz için harekete geçmek en doğru davranış olacaktır.

Ağrı bölgesinin zorlanması önlenmeli ve beli zorlayacak hareketlerden kaçınılması gerekmektedir. Bunun yanında doktor gözetiminde ağrıyı gidermek üzere takviye edici gıda tüketimi sağlanabilmektedir. Ayrıca kişiye özel tedavi protokolü hazırlanarak fizik tedavide olmak üzere birçok alternatif tıp yönteminden faydalanılabilmektedir. Bunlar arasında manuel terapi, bel egzersizleri, dokuları ısıtmaya yönelik çeşitli uygulamalar yapılabilmektedir.

Bunlarla birlikte kısa süre içerisinde egzersiz faaliyetleri doktorunuz tarafından önerilmektedir.

Bel ağrısı durumunu olumsuz etkileyen bir diğer konu ise hareketsizliktir. Bu nedenle tedavinin olumsuz etkilenmemesi için çeşitli egzersiz uygulamaları sağlanmalıdır.

Bel Ağrısının Tedavisi Mümkündür!

Ameliyat gerektirmeyen acil durumlar dışındaki bel ağrılarına çeşitli tedavi protokolleri ile tedavi etmek mümkün olabilmektedir. Bu tedaviler;

• Manuel terapi
  • Osteopati
  • Magneto terapi
  • Termo terapi
  • Ozon terapi
  • Karyopraksi
  • Fiziksel egzersiz uygulamaları
  • Balneoterapi
  • PRP uygulamaları
  • Proloterapi
  • Sülük uygulaması
  • Talasoterapi
  • Mıknatıs uygulaması gibi uygulamalar ile bel ağrılarından kurtulmak mümkün olabilir.

Bel Fıtığı Tedavisi, Fıtıklaşmış Yapıyı Toparlamak İçin Egzersiz” konulu videomuzu izleyerebilirsiniz.

Sağlık ve şifa dolu günler dileriz.

Ameliyatsız Bel Fıtığı Tedavisi yazımızı okumak için tıklayınız.