Baş Ağrısı ve Migren

Dr.Ceyhun Nuri’nin Migren Hastalığına Yaklaşımı

MİGREN TAMAMEN İYİLEŞECEKTİR!!!

Migren ataklarla seyir gösteren, başın yarısını tutan çoğunlukla bir göz çevresinde yoğunlaşan zonklayıcı tarzda baş ağrısı ile karakterize bir hastalıktır. Baş ağrısına ek olarak mide bulantısı, kusma, ışıktan, kokudan ve sesten rahatsız olma gibi ek şikâyetlere de sık rastlanmaktadır.

Ülke ve fert hayatında çok önemli kayıpların yaşanmasına neden olan bir durumdur. Baş ağrısı olan bir insan da %90 yüksek oranlarda iş verimliliği düşer. Bu durum ülke ekonomisi açısından çok önemli iş kaybı nedenidir. Bir ay içerisinde 2-3 kez migren atağı geçiren insanın bir yıl içerisinde 30-45 gün verimsiz ve konforsuz hayat yaşaması demektir.

Epidemyoloji

Belki de baş ağrısı çekmemiş insan yoktur. Herkes farklı seviyede bu rahatsız edici duyguyu tatmıştır. Toplumda migren vakalarının görülme sıklığı yaklaşık yüzde ikidir. Kadınlarda (%25) görülme sıklığı erkeklerden (%8) üç kat fazladır. Topluma baktığımızda her dört kadından biri, her 12 erkekten biri migren hastasıdır. Bu oranların altında hormon seviyelerinde ki farklar yatıyor.

Baş ağrıların %75’ni küme tipi baş ağrıları(%45) ve migren(%30) oluşturmaktadır.

Ebeveynlerin her hangi birisinde migren şikâyetinin olması bir sonra ki kuşakta görülme olasılığını %40’a çıkarırken, anne ve babanın her ikisinde de migren şikâyetlerinin bulunması bir sonra ki kuşakta olasılığı %75’lere çıkarabilmektedir.

Şikâyetlerin başlama yaşı genellikle kırk yaş altı yani hayatın en dinamik yaşandığı yıllara denk gelmektedir. Elli yaş ve menopoz sonrası migren ataklarının başlama olasılığı çok düşüktür.

Migren baş ağrısını tetikleyebilen durumlar:

1.

Aç Kalmak

Uzun süre aç kalınması. Bu durum beraberinde kan şeker seviyesinin düşmesini de getirir.

2.

Egzersiz

Yoğun veya ağır egzersiz

3.

Yoğun Stres

Zihin ve bilinçaltının sürekli veya yoğun strese maruziyeti. İş yükü ağırlığının artması. Üzücü olaya maruziyet. Zihin ve bilinçaltı kirliliği nedeni ile diş sıkmaların olması. Psikolojik mobing, psikolojik travmalar, depresyon, endişe, aşırı heyecan.

4.

Zıt Besinler

Bazı gıdalar migreni tetikleyebilir. Mizaca zıt besinlerle beslenmek. Eski peynir türleri, Alkollü içecekler( özellikle maya ağırlıklı bira, şarap gibi vs.), bazı kuruyemişler, sakatat veya bir kısım şarküteri ürünleri, narenciye, kafeinli içecekler, çay, kahve gibi vs.

5.

Uyku Düzeni

Uyku düzenin bozulması. Melatonin hormonunun en yüksek oluğu saatlerde ki ( 22:00-03:00) uyku aralığının kaçırılması. Çok geç saatlerde uyumak. Fizyolojimiz üzerine olumsuz tesir eden uyku saatlerinde uyumak( 05:00-07:00; 16:00-18:00 ). Çok az veya çok uyumak. Çalışma veya öğrencilik gibi gece gündüz uyku saatlerinin ve uyku ritminin bozulması gibi.

6.

Dış Etkenler

Sürekli seyahat (en ağır hali de kıtalar arası seyahattir). Yağmurlu ve bulutlu havalar. Rüzgâra maruziyet. Sürekli aşırı ışıklı yerde bulunmak vs. Ağrı şikâyetleri sesli ve gürültülü ortamda artarken, uyumak veya karanlık ortamda dinlenmekle azalıyor.

7.

Bozucu Ocak ve Alanlar

Diş dibinde enfeksiyonun varlığı, amalgam dolgu, birden fazla imlant diş, vücutta skar/ ameliyat/yara izi. Sık enfeksiyon odakları(tonsillit). Çürük diş, yanlış protez, tamamlanmamış kanal tedavisi. Çene eklemi problemine bağlı temporamandibuler eklem patolojisi, ameliyatlar vs. Bu ve benzeri durumlar hücre erken depolarizasyonunu tetikleyerek vücutta parazit sinyallerin yayılmasına neden olabilir. Netice de migren ve birçok diğer hastalıklar tetiklenebilir.

8.

Metabolik ve hormonal alt yapıda ki değişiklikler

Menopoz şikâyetlerine karşı kullanılan ilaçlar, gebelik, menstruasyon dönemlerinde (Adet), oral kontraseptifler (Doğum kontrol ilaçları), cinsel ilişki için kullanılan ilaçlar (geciktirici gibi), tüylenme için kullanılan hormon ilaçları vs.

9.

Hassas Kişilik

Böyle bir yapıya sahip kişilerin otonom sinir sistemi tetikleyici unsurlardan daha kolay etkilenebilmektedir ve sonuçta migren atağı başlamaktadır.

10.

Kas İskelet Problemleri

Boyun fıtığı, boyun kireçlenmesi ( servikal artroz), postür bozukluğu, fibromyalji, diğer yapısal bozukluklar vs.

Dr. Ceyhun Nuri © 2020

Randevu Talebinizi İletiniz.