Bel Ağrısının Unutulan Nedeni: SPİNAL STENOZ

Her bel ağrısının nedeni bel fıtığı olmayabilir !

Bel ve bacağa yayılan ağrılar her yaş gurubunda görülebilen şikâyetlerdir. Gerek yapılan hatalar gerekse kilo artışına bağlı olarak ortaya çıkan fıtık problemleri bu şikâyetleri oluşturmaktadır.  Belden başlayıp bacaklara yayılan ağrıların bazen unutulan diğer bir nedeni Spinal Stenoz olabilir. Spinal stenoz kaynaklı ağrılar, omurgada (kemik yapıda) meydana gelen darlık nedeni ile sinir sisteminin sıkışmasından kaynaklanmaktadır.

Spinal darlığı olan kişilerde, omurganın üç bölümden birinde veya daha fazlasında sorun görülebilir:

Bu bölümler;

• Omurganın merkezindeki boşluk
  • Sinirlerin omurgadan vücudun diğer yerlerine dağıldığı bölgeler
  • Vertebral kemiklerinin arasındaki boşluk

Yukarıdaki sıralanan sebepler sonucunda, sinirlere ve omuriliğe baskı uygulanarak sırt ve alt vücutta ağrılar oluşur. Ayrıca ağrı dışında bazı hastalarda mide sorunları ve idrar tutamama veya kaçırma şikâyetleri de görülebilir.

Darlığın Oluşum Nedenleri

Bu duruma yaygın olarak osteoartrit ile ilgili omurgadaki aşınma ve yıpranma neden olur. Yani, yaşlandıkça daha sık görülme olasılığı bu sebepledir. Bu nedenle Spinal stenoz daha çok 50 yaş ve üstü kişilerde görülür. Genç erişkin bireylerde ise Ankilozan Spondilit gibi inflamatuvar bir hastalığı varsa kronik sürece bağlı olarak spinal stenoz gelişebilir. Omurga yaralanması veya dar bir omurga kanalı olan genç insanlar veya skolyoz (omurganın anormal bir eğrisi) olan insanlar da risk altındadır. Sırt veya boyun yaralanması, omurga tümörü veya vücutta çok fazla florür veya kalsiyum bulunması, hastalarda spinal stenoz oluşmasına neden olabilir.

Belirtiler:

Spinal stenozun en yaygın belirtileri

• Boyunda veya sırtta ağrı
  • Kollarda veya bacakta uyuşma, halsizlik, kramp veya ağrı
  • Belden bacaklara yayılan ağrı
  • Anlam verilemeyen bacaklarda sızlama ve ağrı problemleri

Yukarıda sıralana şikayetler spinal stenozu olan bireylerde bazen hafif bazen de şiddetli düzeyde olabilir. Bazı hastalarda Kauda Equina Sendromu adı verilen çok ciddi bir spinal stenoz tipi de görülür. Bu sendromlu kişiler, ağrılarının yanında bağırsak ve mesanenin kontrolünün yanı sıra cinsel problemler de yaşayabilirler.

Sırt ağrısını azaltmak için fizik tedavi, terapötik egzersizler, germe egzersizleri ve kinezyo terapi gibi farklı yolları vardır. Bununla birlikte, bir egzersiz programına başlamadan önce mutlaka bir Osteopati Uzmanı ile görüşmenizi ve belirli bir egzersiz protokolüne dahil olmanızı öneririz.

Tedavide Bakış Açımız: Spinal Stenoz, parmaktaki “yüzük” gibidir. Bazen yüzük parmağa dar gelirse parmakta şişme yaşanabileceği gibi spinal stenozda da nöral yapının geçtiği alan daralacağı zaman sinir kılıflarında irritasyon nedeniyle enflamasyon, ödem gibi reaksiyonlar sonucu baskı / sıkışma belirtileri ortaya çıkabilmektedir. Bu durumda “Yüzük” çapı değiştirelemese de yüzük içinden (spinal kanal) geçen yapının enflamatuar belirtileri ortadan kaldırılarak dar olan alanda daha rahat hareket kabiliyetine kavuşması sağlanabilir. Aksi durumda ağrı kompanzasyonu için hastanın sırt kasları süregen kasılma eylemine gireceği gibi kalça duruş değişimi ile birlikte sakroiliak eklemlerde instabilite kaçınılmazdır.

Etiket