Siyatik Ağrı

Çevrenizden bu ağrı hakkında bir şeyler duydunuz. Bazen kulak misafiri oldunuz bazen de arkadaşınız eşiniz dostunuz bacak ağrısından bahsederken siyatik ağrı denildiğine şahit oldunuz.

Siyatik Nedir?

Sıkışmış bir sinirin neden olduğu bacak ağrısıdır. Siyatik sinir sıradan bir sinir değildir. Vücudunuzdaki en uzun, en geniş sinirdir. Siyatik sinir, Lomber (Bel) bölgeden vertebraların arasından çıkar, ilgili kaslara gider. Kaslara güç his ve refleksleri kontrol eden sinirleri götürür. Lomber bölgeden başlayıp ayak ucuna kadar ilerleyen sinir, bel bölgesinde ve kasların arasında sıkışabilir. Sıkışan bölgeye göre yanma, karıncalanma, uyuşma, yayılan ağrı veya elektrik çarpması hissi gibi şikâyetler oluşturur. Bazen bu şikâyetlerin biri, bazen de bir kaçı beraber olabilir. Ağrının olduğu tarafta güç kuvvet kaybı ve buna bağlı olarak ayağa kalkma ve yürüme imkânsız hale gelebilir. Siyatik ağrının çeşitli nedenleri vardır.

Bu nedenler sıklık sırasına göre;

• Siyatik sinire basan omurlar arasındaki fıtıklaşmış (kaymış) diskler.
  • Spinal stenoz veya spinal kanalın daralması.
  • Spondilolistezis: Omurlardan birinin yerinden çıkması.
  • Piriformis sendromu: Piriformis kasının spazma bağlı olarak siyatik sinirin sıkıştırması.
  • Siyatik sinire baskı uygulayabilen hamilelik – özellikle üçüncü trimesterde.

Siyatik Ağrı İle Karışabilen Bacakta Ağrı Oluşturan Diğer Nedenler:

• Vasküler Hastalık:

Bacaklardaki kan damarlarının daralması ağrıya ve kramplara neden olabilir ve yürümeyi zorlaştırabilir.

• Periferik Nöropati:

Bacaklardaki küçük sinirler hasar görebilir ve ayakta veya alt bacakta yanma, ağrı, karıncalanma veya uyuşmaya neden olabilir. Bu tip sinir hasarı genellikle diyabet, yoğun alkol kullanımı veya diğer tıbbi durumlarla ilişkilidir.

• Peroneal Nöropati:

Diz altındaki peroneal sinirin yaralanması zayıflığa neden olabilir ve ayağı kaldırmayı zorlaştırabilir.

Siyatik Ağrının Karakteristik Özellikleri:

• Çoğunlukla tek bacağı etkiler
  • Belden başlayarak ayağa kadar ağrı oluşturur
  • Her iki bacağınızda ağrı varsa spinal stenoz (kanal darlığı) gibi dejeneratif değişiklikler akla gelmelidir.

Bacağımda Ağrı Var Ne Yapmalıyım?

Yukarıda bahsedilen tarzda ağrınız varsa hekim kontrolünden geçmenizde fayda var. Her bel ağrısında paniklemeye gerek yoktur. Gündelik hayatında bel ağrısı olmayan birey nerdeyse yoktur. Acil diyebileceğimiz bel ağrısı, ayağa kalkamıyorsanız veya idrar ve/veya gaita tutmada zorluk yaşıyorsanız acele etmenizde fayda vardır. Böyle durumlar kalıcı hasarlara neden olabilir. Bunun dışındaki ağrılarda acele etmeye gerek yoktur. Bel ağrıları bazen birkaç hafta veya ayda kendiliğinden geçer.

Ağrıyı Yönetmek

Bel ağrısı gündelik hayatınızı etkileyen olumsuz etkileyen kaygımızı arttıran unsurlar barındırdığı için neyle uğraştığımız bilmek rahatlatıcı olacaktır. Bel ağrılarının %90’ı ameliyatsız düzelebilir. Acil durum kriterleri yoksa ameliyat öncelikli olmamalıdır.

Ağrı sizi çok rahatsız etmiyorsa ağrı kesicilere başvurmanıza gerek olmadan takip edilmelidir. Germe egzersizleri ve diğer fizik tedavi manevraları sıkışmış siyatik sinir üzerindeki baskıyı hafifletebilir.

Osteopati/manuel terapi/kinezyoloji gibi tedavi yöntemleri ile kas ve sinir sitemi üzerinde rahatlama sağlayarak, zayıflamış kasları harekete geçirerek şikayetlerden kurtulmak mümkündür.

Etiket