Romatoid Artritli Hastalara Sağlıklı Yaşam Önerileri
Romatizmal hastalıkların tedavisine multi displiner yaklaşımla, tedavi dışı faaliyetler ve aile – çevre ile olan iletişimlerin üst düzey kaliteli bir şekilde yürütülmesi hastalığın iyileşmesi için önem arz etmektedir. İlaç dışı tedavi uygulamaları aşağıda sıralanmıştır.
Güçlü Aile- Sosyal Çevre Bağları
Kronik hastalıklar bireylerde, izole yaşamaya neden olur. Aile ve sosyal çevrelerine ayak uyduramama korkusu ile ikinci plana geçmeyi tercih ederler. Bu durum iç dünyalarında yoğunlaşmaya ve yalnızlık korkusu ile depresyona neden olur. Depresif durumlar kronik hastalıkların daha da kötüleştirir ve tedavilere karşı dirençli kılar. Bu durum kadınlarda erkeklerden daha şiddetli olur. Eş ve anne olma sorumlulukları yetersizlik duygularını derinleştirir. Eşlerin bu durumun farkında olmaları ve çözüm için ekstra gayret sarf etmeleri gerekir. Beynimiz sürekli olarak yok olma, kaybolma, bu hayatta geride kalma duyguları ile beslenirse depresyon, çok uzun sürerse de Alzheimer kaçınılmazdır. Eşlerin birbirlerine değer verdiklerini her zaman hissettirmeleri ve küçük süprizlerle hayata renk katmaları gerekir. Kadınların duygu durumunun erkeklerden daha renkli ve karmaşık olduğunu unutmamalıdır. Küçük dahi olsa aile içi kavgalardan ve hoş olmayan sözlerden kaçınmak gerekir. Hasta bireylerin daha alıngan olduğu unutulmamalıdır. Ailelerde sürekli olarak hastalıktan ve gelecekten bahsedilmemeli negatif düşüncelere kapılmamalı ve kısacası pozitif düşünce hakim kılınmalıdır. Geleceğe odaklanmadan anı kaliteli yaşamanın yolları aranmalıdır.
Sosyal çevre ile iletişimi kesmek kronik hastalar için yıkım olabilir. Kronik hastaların hastalıkları ile ilgili konuları sosyal çevre ile paylaşmamaları ilişkilerin sağlıklı yürümesi için önemlidir. Amerika da yapılan bir çalışmada sosyal ilişkilerini sürdüren kronik hastaların, sosyal ilişkilerini sürdürmeyen sosyal çevreden kopmuş olanlara göre daha mutlu oldukları ve antidepresan ilaçlara daha az başvurdukları tespit edilmiştir.
Pozitif düşüncenin pozitif davranışların hayatın her anında ve her hastalık durumunda klinik olarak daha iyi olmamızı sağladığı bilinen bir gerçektir. Pozitif olabilmemiz için gerekli unsurları sağlanması gerekir. Kişisel gayret aile desteği ve arkadaş çevresinin ilgisi gereklidir. Bu yaklaşım tarzı arada meydana gelecek hafif orta depresif durumların tedavisi için yeterli olacaktır. Depresif durumlardan kurtulmaya çabalamak insani ve toplumsal bir görevdir. Çünkü depresif bireylerin toplumdaki negatif karşılığı bir virüs gibi yayılarak toplumların hasta olmasına neden olabilir. Ancak ağır depresyonun tedavisinin profesyonel yardımla mümkün olduğu unutulmamalıdır.

Anti İnflamatuvar Diyet
‘’Yediğiniz İlaç, İlacınız Yediğiniz Olmalı ‘’ felsefesince romatizmal hastaların gıdaları anti inflamatuvar etkinlik için Omega -3, Flavonoidler, Antioksidan etki için Selenyum, A, E, C vitaminleri ihtiva etmelidir. Ayrıca bol tahıllı ve taze sebze – meyvelerden zengin olmalıdır.
Bu özelliğe sahip gıda önerilerimiz;
• Somon, Ton Balığı, Ringa Balığı ve Uskumru gibi Yağlı Balıklar
• Chia Tohumu
• Keten Tohumu
• Ceviz
• Yaban Mersini
• Kızılcık
• Goji Meyveleri
• Çilek
• Ispanak
• Fasulye
• Enginar
• Yeşil Çay
• Brokoli
• Üzüm
Çok fazla lifli yemek de önemlidir, çünkü bazı araştırmacılara göre lif, C-reaktif protein seviyelerini azaltabilecek enflamatuar tepkileri azaltmaya yardımcı olabilir. Tam tahıllı yiyecekleri, taze sebzeleri ve taze meyveleri çokça tüketmek gerekir.
Yemedikleriniz, yedikleriniz kadar önemlidir. İşlenmiş gıdalar karbonhidratları doymuş veya trans yağlar ve bu yağlardan türetilen gıdalar inflamasyonu arttırır. Anti-enflamatuar bir diyet uygulamak için tetikleyici gıdalardan kaçınmak ve doğru gıdaları seçmek, RA’nızı yönetmenize yardımcı olabilir.

Fiziksel Egzersiz
Düzenli egzersiz, antidepresan anti inflamatuvar etki ile fiziksel direncimizi artırır, konsantrasyon yeteneğimizi güçlü kılar. Hafif orta düzey depresyonlarda fiziksel egzersiz tek başına tedavi edicidir. Mutluluk ve büyüme hormonlarının salınımını düzenler ve özgüven duygusunun pekişmesine katkı sağlar. Seratonin, dopamin, adrenalin ve noradrenalin hormonlarının salınımının dengeli ve düzenli olmasını sağlar. Sporun türü kesinlikle müsabakalı türden olmamalı, spor yaparken gerginlik ve travmaya sebebiyet verilmemelidir. Tempolu yürüyüş, koşu, yüzme, yoga-meditasyon, plates-stretching tarzı sporlar tercih edilmelidir.

Unutulmamalıdır ki ruhen ve bedenen sağlıklı olabilmenin en ucuz ve en kolay yolu, haftada 3-5 gün 15-30 dk /gün spor yapmaktan geçer.
Kaliteli ve Düzenli Uyku
Beyin uykuda kendini resetler ve lenfatik sistem sayesinde kendini temizler. Uyku, beyinle beraber tüm organların resetlendiği yenilendiği bir periyottur. Mutlu olabilmemiz için düzenli uyku gerekir. Organizmamız bir denge üzerinde yürümektedir. Parasempatik ve sempatik sistem gece gündüz ile dengelenmiştir. Güneş battıktan sonra parasempatik, güneş doğduktan sonra ise sempatik sistem aktiftir. Çağımızda maalesef akıllı telefonlar televizyon ve evimizde aydınlatma amaçlı olarak kullandığımız parlak ışıklar sempatik ve parasempatik döngümüzü bozmaktadır. Kaliteli uyku ancak parasempatik dönemde mümkündür. Her şeyinizden fedakarlık yapabilirsiniz ancak uykunuzdan asla …
Sağlıklı Uyku İçin Önerilerimiz:
• Akıllı telefon veya bilgisayarla daha az vakit geçirilmeli.
• Mümkünse akşam telefon evde hemen ulaşılabilir bir yerde olmamalı ve belirli bir saatten sonra mümkünse kapatılmalı.
• Oturduğumuz odanın ışıkları loş seviyede olmalı.
• Gece uykumuzu kaçıracak kahve çay ve meyve tüketiminde kaçınılmalı.

Romatoid Artrit Hakkında Detaylı Bilgi ve Öneriler: https://www.drceyhunnuri.com/iskelet-sistemi-hastaliklari/iltihapli-eklem-romatizmasi-tedavisi/

Etiket