Romatizmal Hastalıklarda Can Sıkıcı Durum ‘’ARTRİT’’

Artrit çoğunlukla tüm romatizmal hastalıklarda ataklar halinde gelen bazen de gelip hiç gitmeyen, günlük konforu altüst eden klinik bir durumdur. Tedavisi birçok hekime göre farklılık gösterebilir. İlaç olarak kullanılan formların ağrıyı kesmede yetersiz olduğu durumlar az değildir. Bu tarz ilaçların yan etkileri eklem ağrısı kadar rahatsız edici olabilir. En sık yan etkileri gastrointestinal sistem üzerinde olmaktadır. Özellikle midede ve duedonumda ülserlere neden olabilirler. Bunun yanında yüzyılların gözlemsel çalışmaları ile gelen tıbbi bitkilerde tedavi amaçlı kullanılmaktadır. Son yüzyılda en sık kullanılan bitkisel bileşenlerle ilgili bilimsel çalışmalar dünyanın çeşitli bölgelerinde yapılmıştır. Örneğin bu bitkilerden en sık bilineni olan zerdeçal hakkında sadece bir bilimsel platformdaki çalışma sayısı 3632’dir. Diğer sık kullanılan bitkilerle ilgili de bir o kadar çalışma yapılmıştır. Çalışma sonuçlarında görülmüştür ki kadim bitkisel tedavilerde elde edilen gözlemsel çalışmalar gerçek anlamda bilimsel çalışmalarda çelişmemektedir.

Birçok bitkisel ilaç, anti-enflamatuar özelliklere sahip olabilir. Enflamasyon, vücudun enfeksiyonlara, yaralara ve diğer vücuda zararlı durumlara karşı birincil savunma mekanizmasıdır. Bununla birlikte, bazı durumlarda inflamasyonun kendisi zararlı olabilir. Örneğin, birçok durum iltihaplanmanın uzun ve şiddetli sürmesine bağlı olarak doku hasarına neden olabilir.

Bazı bitkisel ilaçlarda bulunan doğal bileşikler aynı zamanda anti-inflamatuvar olma potansiyeline sahiptir. Ancak, bu alanda halen birçok çalışmaya ihtiyaç vardır.
Anti-inflamatuvar özellikleri en fazla kanıtlanmış bitkisel bileşenler aşağıda sıralanmıştır.

Zerdeçal
Zerdeçal tipik olarak zerdeçal bitkisinin kökünden elde edilen sarı renkli toz şeklindeki kök bitkisidir. Anti-inflamatuvar özelliklere sahip curcumin adı verilen bir kimyasal içerir. Bazı çalışmalar zerdeçalın, romatizmal hastalıklara bağlı akut ve kronik artrit bulgularını azaltmaya yardımcı olabileceğini göstermiştir. İnflamasyonun ana mediatörü olan Nf-KB adı verilen molekülün üretimini sınırlayarak etkinliğini gösterir. Birçok romatizmal hastalıklarda curcuminin anti-inflamatuvar özelliğini araştıran çalışmalar halen devam etmektedir. Özellikle ülseratif kolit ve crohn gibi inflamatuvar hastalıklarda anti-inflamatuvar etkisinin daha fazla olduğunu orta koyan çalışmalar yapılmıştır. Zerdeçal uzak doğu mutfağında ve son yıllarda da bizim mutfağımızda kullanılmaktadır. Bunun dışında tedavi maksatlı toz kapsül macun ve çay şeklinde kullanılmaktadır.

Zencefil
Zencefil veya Zingiber Officinale, geleneksel ilaçlarda uzun zamandır yeri olan tropikal bir bitkidir.
Zencefil, anti-inflamatuvar özelliklere sahip olabilir. Zencefilin bileşenlerinin çoğunun, sitokinlerin üretimini ve iltihaplanmayı teşvik eden siklooksijenaz enzimlerinin aktivitesini sınırlayabileceğini gösteren kanıtlar vardır. Araştırmalar, zencefilin anti-inflamatuvar özelliklerinin, artrit ve ağrı dahil olmak üzere çeşitli durumların tedavisinde faydalı olabileceğini kanıtlamıştır. Zencefil taze veya kurutulmuş bir kök tüketilebilir. Aynı zamanda tablet, kapsül ve çay olarak kullanım şekilleri bulunmaktadır.

Yeşil Çay
Yeşil çay , Camellia sinensis yapraklarından elde edilir. Yeşil çayın, sağlığa faydalarının altında anti-inflamatuvar özellikleri (kateşinler, polifenoller) yatmaktadır. Örneğin, yeşil çayın bileşenlerinin, artritte iltihaplanmaya neden olan işlemleri bozabileceğini gösteren kanıtlar vardır. Yeşil çay tipik olarak sıcak veya soğuk bir içecek olarak tüketilir. Yeşil çayın kullanım şekilleri kapsül, tablet ve krem olarak da mümkündür.
Anti-Enflamatuar Özelliğe Sahip Diğer Tıbbi Bitkiler:
• Kekik
• Beyaz Söğüt Kabuğu
• Resveratrol (Üzümde bulunan etkin bileşen) vb.

Özet
Çalışmaları derleyip özet olarak, zerdeçal, yeşil çay ve zencefilin anti-inflamatuvar özelliklere sahip olduğu belirtilebilir.
İnflamasyonun akut veya kronik koşullarına sahip kişiler için, bu bitkisel ilaçları tüketmek, iltihabı azaltmak için faydalı olabilir.

Klinik Olarak Romatizmal Hastalıkların AKUT ATAK’larında Önerdiğimiz Protokol:
• C Vitamini (3 – 4 Gr / Gün)
• D Vitamini* (1.3.7. ve 15. Günlerde Bir Amp / Gün)
• Balık Yağı (2 – 4 Gr / Gün)
• Zerdeçal (Bir Yemek Kaşığı / Gün)
• Zencefil (Bir Yemek Kaşığı / Gün)
• Yeşil Çay (2 Bardak Demleme – 10 dk)
NOT: Bu protokol mutlak olarak doktor kontrolüne tabidir. D Vitamini toksik dozu yakın takip gerektirmektedir. Rutin / gündelik kullanım protokolü değildir.

Anti-İnflamasyon / AKUT ATAK Diyet Programı:
2 günlük, mevsimine göre çiğ sebze ve meyve ile beslenme ve ev yapımı yoğurt (Günde 2-3 kase)

2 Günlük (Günde 2 Kupa) Antienflamatuar Çay Tüketimi:
• At kuyruğu
• Kiraz sapı
• Söğüt yaprağı
• Papatya
• Mısır püskülü
• Kekik

5 Gün Mevsimsel Temizleyici Gıdalar:
• Günde 5 – 6 adet salatalık
• Günde 2 – 3 dilim karpuz kabuğu suyu