Romatizmal Hastalıklar için Bayram Diyet Önerileri

Merhabalar,
Kurban bayramı dayanışma birlik ve beraberlik duygularının en üst seviye olduğu kutlu günlerimizdendir. Bu vesile ile birlik duygularımızın zirvede yaşanması dileği ile kurban bayramınızı tebrik ederiz.

Bayramlar diyet anlamında “bir kereden bir şey olmaz” duygusu ile diyetimizi bozduğumuz günlerdir. Bu nedenle sizlere bayram günleri için diyet önerimizi sunmak isteriz;

Aşırı Et Tüketiminin Etkileri:
Büyükbaş ve küçükbaş hayvanları ile balık ve kümes hayvanlarında doğal olarak ürik asitin öncü maddesi pürin (etin moleküler yapısındaki yıkılım ürünü) bolca bulunur. Aşırı protein tüketimi sonrasında pürin yıkılım ürünü olan ürik asit kanda ve eklemlerde kristal şeklinde çokça birikmeye başlar. Eğer protein ve insülin metabolik süreçlerinde anormallikler varsa ve bağlı olarak üretim çok veya idrar ile atılım azsa, eklem ve çevresindeki dokularda iğneli ürik asit kristalleri birikir ve ağrı, iltihaplanma – şişmeye neden olabilir. Bu duruma gut hastalığı denir. Yoğun protein tüketiminden sonra eklemlerde ürik asit kristalleri dışında kalsiyum pirofosfat dihidrat birikimi de olabilir. Özellikle dizler, bilekler ve ayak bilekleri gibi büyük eklemlerde ağrı hissedilir. Romatoid Artrit özelinde eklem tutulumu olan tüm romatizmal hastalar için kalsiyum pirofosfat dihidrat birikimi eklemlerde alevlenmeye neden olur. Yalancı gut olarak adlandırılan bu durumun teşhisi de kan ürik asit düzeyine bakarak mümkün değildir. Kaldı ki gut hastalığında bile kan ürik asit düzeyi normal olabilir. Sedim ve CRP RF değerleri çoğunlukla normaldir. Romatizmal hastalığı olmayan bireylerde de anlamsız eklem ağrılarının nedeni bu olabilir.

Temelinde eklem iltihaplanması olan hastalar için et tüketiminde dikkat edilmesi gereken noktalar vardır. Eklemlerde sıkça iltihaplanma olması eklemin diğer risklere de açık olmasına neden olur. Bu nedenle romatizmal hastaların yiyeceklerinde et tüketimine diğerlerinden daha fazla özen göstermeleri gerekmektedir.

Bayram Günleri için Romatizmal-Enflamatuar Hastalıklara Özel Diyet Önerileri;

1- Kurban kesildikten hemen sonra aynı gün et tüketiminden kaçınılmalı.
2- 4 günlük bayram tatilinde 2 günden fazla et tüketilmemeli.
3- Et tüketilecek ise küçük baş tercih edilmeli.
4- Et tükettiğimiz günlerde baklava ve şeker tüketimi oldukça azaltılmalı.
5- Her gün büyük tuvalete çıkıldığından emin olunmalı, değilse Magnezi Kalsine gibi ürünler yardımı ile tuvalete çıkılmalı.
6- Et tüketimi ile beraber yoğurt ayran tüketilmemeli.
7- Et tüketimi ile bolca soğan, sarımsak, nane, kekik vb. sebze tüketimi unutulmamalı.
8- Yeterli ve bol miktarda su tüketilmeli, çay tüketilecekse de açık, taze limonlu ve az miktarda olmalı.
9- Gazlı içecekler ve meşrubat tüketiminden kaçınılmalı.

Etiket