Aslında Hastalar Ne İster?

Güncel tıp dünyamızda teknolojik cihazlar ve ileri düzey tetkiklere ve tedavilere rağmen hastalar kendilerini yalnız hissediyorlar. Hekimler arasında koşuşturmaktan yorulmuşlar, tetkik sonuçlarını beklemekten sıkılmışlar. Tedavilerine rağmen şikâyetlerinin geçmemesinden muzdaripler. Hekimler ise iş yoğunluğundan hastanın yüzüne dahi bakacak zamanı bulamamaktan şikâyetçiler. Hastalarına yeterince vakit ayıramamanın farkındalar ancak çözüm yolu bulamıyorlar. Hastalarda bir o kadar yorgun ve sürekli olarak dertlerine derman arıyorlar. Her gittikleri hekimde yaptıkları dosyalar dolusu tetkikler içerisinde kaybolmaktalar.

Bu koşuşturma arasında ihmal edilen çok önemli bir durum var: HASTA PSİKOLOJİSİ.

Psikolojik sorun derken psikiyatrik hastalıkları kastetmiyorum. Hastaların duygu durumundan söz ediyorum. Hastalar şikâyetleri ile tedavi arasında yaşadığı gelgitlerden, kaygılarından korkularından farklı bir hale bürünürler. Bazen ileri yaşlarına rağmen çocuklaşır, bazen ergen birey gibi davranırlar. Tedavilerini sürdürmekte zorluk çeker ve birilerinin yardımına ihtiyaç duyarlar. Tedavide sabırsızlık gösterir, biran evvel iyileşmek isterler. Sabrın süresini tayin etmekte zorlanırlar. Tedavi şeklini ve ilaçları sorgular ve kendilerine göre çözüm yolu ararlar. Çevrelerinden duyduklarına göre hareket ederler. Yalan yanlış birçok şeyi denerler. Özelliklede kronik hastalıkları olanlar ruhsal çöküntü yaşarlar. Ağlamaya meyilli depresif hale bürünürler. Hastanın eşi dostu arkadaş çevresi, en önemlisi doktoru bu durumu ihmal ederse işler daha karmaşık hale gelir, tedavi de bir o kadar zorlaşır.

Aslında HASTA HEKİMDEN NE İSTER ?

Hastalar kendilerine özel zaman ayrılıp doktoru tarafından içten ve samimi bir şekilde anlaşılmak ister. Hastalar; lezyonlar, hastalık isimleri ve laboratuvar değerleriyle değil, kendilerini zor ve karmaşık yaşamları olan dertli insanlar olarak gören sağlık uzmanlarıyla konuşmak istiyor ve otoriter değil, kendileriyle duygudaşlık kuracak hekimler arıyorlar.

Romotolojide söz sahibi dünyaca ünlü doktor Smolen’nin 2018 da yapılan bir çalışmasında hastaların, çeşitli sebeplerden dolayı tedavilerini bıraktığına dikkat çekilmiştir. Çalışmada, tedaviye inanmayan hasta bir bahane ile tedaviyi sürdürmekten vazgeçip başka bir hekim arayışına girdiği, hastaları akraba eş dost ve yakın çevresinin hekimden daha kolay yönlendirdiği, hastaların kendilerine göre çözüm yolları aradığı, ilaçlarla ilgili sorun olduğunda hekimine ulaşamayan hastanın tedavisini bıraktığı tespit edilmiştir. Hastaların ilaç dışındaki tedavi yöntemlerinden de doktorlarının söz etmesini istediği, önemli görülen bir başka konudur.

Tüm dünyada hastalar hekimleri tarafından yeterince dinlenilmemekten, çok tetkik yapılmasından, çok ilaç yazılmasından şikâyetçiler. İlaçların kullanımına yönelik açıklamayı hekimlerinden duymak istiyorlar. İlaç dışında yaşam tarzı değişikliği ve beslenme önerileri de duymak istiyorlar. Aslında hastalar hekim tarafından anlaşıldıklarından emin olmak ve hekimi ile karşılıklı anlayış içerisinde ilişki kurmak istiyor.

Hastanın iyileşmesinde empati/anlayış çok önemlidir. Empatiyi hekim yapmalı eş yapmalı anne baba evlat yapmalı. Hastalar dertlerinin yeterince dinlenildiğinden emin olmalı.

Hastaların da unutmaması gereken bazı hususlar var. Kendilerince haklı oldukları durumlar elbette ki vardır. Tedavi arayışı en doğal haklarıdır. Bulunan en doğru tedavide bile yöntemin şekli ve gücü kadar hastanın bunları uygulaması da önemlidir. Aynı durum hekimler içinde geçerlidir verilen tedavi hasta tarafından uygulanmaz ise hiçbir şey ifade etmez. Zamanında ve süresince uygulanmayan hiçbir tedavi başarılı olamaz. Tam bu noktada hastanın en önemli dayanak noktası hekim olmalı ve ona güvenmeli. Hasta verilen reçeteye inanmazsa ve hekimle arasında sağlıklı bir ilişki kuramazsa o reçeteyi uygulamaktan vazgeçerek arayışlarına devam edecektir.

Hastalar Ne İster?

• Dinlenilmek ister
  • İyileşmek ister
  • Kendisinin anlaşılmasını ister

Hastalar Ne İstemez?

• Korkularının başına gelmesini istemez
  • Azarlanmayı istemez
  • Tartılmadan söylenen moral bozucu ifadeler duymak istemez

Özetle; hasta hekim ilşkisi D.İ.K / K.A.T ister.

Etiket
No Tag