Bel Ağrısı – Farklılaşmamış Spondiloartrit – Ankilozan Spondilit

Farklılaşmamış Spondiloartrit (USpA)*, Ankilozan Spondilit veya ilgili bir hastalığın kesin teşhisi için kriterleri karşılamayan bir kişide spondilit semptomlarını ve belirtilerini tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Bazen bir doktor, eğer spondilit semptomları mevcutsa ancak spesifik bir tanı koyacak kadar belirgin değilse, “spondiloartrit” veya “sınıflandırılmamış spondiloartrit” için ilk teşhisi koyabilir.

Omurga ve kalça eklemini etkileyen rahatsızlıkların teşhisinde tüm dünyada 4-12 yıl gecikme olmaktadır. Teşhiste hekim birçok bulgunun ortaya çıkması sonrası teşhis koymaktadır. Ancak toplumda şikayetleri iyi ayırt edilmediğinden hastanelerde teşhis için uğraşan birçok hasta vardır. Hastaların önemli bir kısmında psikiyatrik olduğu düşünülerek anti depresan tedavi verilmektedir. Örneğin, bir yetişkinin sırt ağrısı, sedef hastalığı, yeni bir enfeksiyon veya bağırsak semptomları olmadan, üveit, aşil tendinit (topuk ağrısı) ve diz şişliği olabilir. Bu kişinin hastalık özelliklerinin kombinasyonu spondiloartriti gösterir, ancak ankilozan spondilit, psoriatik artrit, reaktif artrit, jüvenil spondiloartrit veya enteropatik artrit kategorilerine tam olarak uymaz. Zamanla, USpA’lı bazı insanlar Ankilozan Spondilit gibi farklılaşabilir.

USpA’lı birçok kişiye yıllar boyunca, basitçe “endişeli ve depresyonda” oldukları veya yaygın kas ve yumuşak doku ağrısı ile ilişkili kronik bir hastalık olan fibromiyalji tanısı almaktadır. Fibromiyalji teşhisi hasta tarafından da benimsendikten sonra gidilen bir çok hekim de bu teşhis kesinmiş gibi hareket ederek sorgulamadan mevcut tedavilerine devam etmektedir.

Romatizmal hastalıklar her ne kadar farklı olsalar da hastaların şikayetlerinin kişiye özel olabileceği unutulmamalıdır. Hastalığın sonraki yıllarda farklı forma da ilerleyebileceği gözardı edilmemelidir.

Özetle; romatizmal hastalıklar hastanın parmak izi gibi kişiye özeldir. Hastalığın ismi aynı olabilir, şikayetler ve şiddeti farklı olabilir. Tüm unsurlar her hastada aynı şekilde ve şiddette ortaya çıkmayabilir. Teşhiste zorlandığımız durumlarda hastalara hemen ‘psikiyatrik hasta’ muamelesi yapılmamalıdır.

Romatizmal hastalar çok farklı bile olsalar, tedavide hastalığın kökenine inilerek ana problemler tespit edip düzeltildiğinde, hastanın omurga sistemindeki aksaklıklar giderildiğinde, beslenme alışkanlıklarındaki sorunlar çözülebildiğinde tedavi çok uzağımızda değildir.
Unutulmamalıdır ki; tedavi ümidini kaybetmek iyileşmedeki en büyük engeldir.

* Spondiloartrit (USpA), kalça kemiğini oluşturan sakrum ve iliak eklem yüzeyinde kronik travmalara bağlı oluşan iltihaplanma olarak tanımlanır.

Ankilozan Spondilit Hakkında Detaylı Bilgi ve Öneriler: https://www.drceyhunnuri.com/iskelet-sistemi-hastaliklari/ankilozan-spondilit-tedavisi/

Etiket