Ankilozan Spondilit ve Romatoid Artit Çerçevesinde Bağırsak Hareketi Kısıtlılığına Osteopatik Yaklaşım

Ankilozan Spondilit ve Artrit hastalıkların ana nedenlerinden biri de bağırsak hareketlerinin kısıtlılığıdır. Hamlilelik, oturma bozukluğu, yanlış egzersiz, genetik yatkınlık, yanlış beslenme gibi patolojik faktörlerin yanında iki etken de göz ardı edilmemelidir:

• İLİOPSOAS Kasının Gerginliği
• Vücuda Yapılan Operasyonel Müdahaleler

İLİOPSOAS Kasının Gerginliği:
Diyafram, İliopsoas kası ve bağırsakların fasya denen zar tabakası birbiri ile çok yakın ilişki içerisindedir. Diyafram kası gevşek olduğu anda İLİOPSOAS Kası otomatik olarak kendini kasar. Bu, vücudun kendini koruma sistemidir. Bu esnada İLİOPSOAS Kası gergin hale geçince bağırsak fasyalarını da kendine çeker, bağırsağın doğal hareketi kısıtlanır. İLİOPSOAS kasının uzun zaman spazm halinde yaşaması, hastalarda eklem ağrılarına (ilk yansıma sağ kalça çevresinde gözükmektedir) neden olabilir. Hasta ne kadar sağlıklı beslenirse beslensin ve beslenme yönüyle dikkat ederse etsin bunların hiçbiri hastalığı önlemez, ta ki İLİOPSOAS kasını gevşetene kadar. İLİOPSOAS kası kinezyolojik bilgilere göre RUH KASI (Can Kası) diye de adlandırılır.

Tüm eklem ve omurga ağrılarının tedavilerinde bu kasın fonksiyonel durumuna önem verilmelidir. Maalesef genel hasta muayenelerinde İLİOPSOAS kası muayenesi eksik bırakılmaktadır. Bu kasın muayenesi ve bu kasa yönelik tedavi ihmal edilmemelidir.

Duygu ve bilinç altı durum ve düzeyimiz kas metabolizmasını yakından etkilemektedir. Duygu durumumuzda ki değişimin en çok etkilediği bölgelerden biriside batın boşluğumuzdur. İLİOPSOAS kasımızda bu duygu labilitesinden (aşırı öfke ve korku) etkilenmeye yatkın kas gruplarımızdandır. İnsan aşırı korku halinde nefesini keser ve hareketsiz kalır. O an İLİOPSOAS kasının kasılma ve diyaframın gevşeme anıdır. (Bu kasların doğal şekilde gevşemesi için mevcut olayın – durumun kabullenilip geçiştirilmesi gerekir. Ancak insanların yüksek ego durumları bu olaylarda kabullenmeye ve iyileşmeye geçit vermez. Benzer olaylarda bu durum sürekli hatırlanarak bu kas üzerindeki gerginleştirici ve bozucu etki de tekrarlanarak güçlenir).

Osteopatik yaklaşım, İLİOPSOAS kasını gevşetici egzersizlerinin yanında hastanın psikolojik yönünün iyileştirilmesi de önermektedir.

Not: İLİOPSOAS kasının tonusun arttığı durumda tüm kalça kasları ve uyluk çekici kasların gevşemesi olur. Bu durum bağırsak hastalıklarına ilave olarak mesane, prostat, rahim ve yumurtalık hastalıklarının oluşmasına neden olur.
Örnek: Romatoid Artrit hastası bayanlarda bu hastalığa ek olarak rahim, mesane ve yumurtalık, erkeklerde ise mesane ve prostat sorunları oluşabilmektedir.

Vücuda Yapılan Operasyonel Müdahaleler:
Her girişimsel işlem gerek dışta gerekse iç dokularda yapışıklıklara, yara izlerine neden olmaktadır. Açık cerrahi ameliyatların tamamında bölgesine bakılmaksızın mutlaka vücudun değişik lokasyonlarında kasılmalar, kısıtlılıklar ve gerginlikler olabilmektedir. Operasyon sonrası organların 3 eksende ve 3 düzlemde dinamizmine (Matriste, Mobilite, Motilite) yönelik protokol ve egzersiz programları ihmal edildiğinde bunun zarar verici etkisi artarak devam etmekte ve lokasyondan (yerel olmaktan) çıkarak farklı organ ve bölgelere de zarar vermektedir. Laparoskopik operasyonlarda cilt tahribatının azlığı sevindirici olsa da, içte kısmi olarak bu tip yapışıklık, kasılma ve gerginlik gibi istenmeyen ve fark edilmeyen komplikasyonlara neden olmaktadır. Örneğin, Laparoskopik safra kesesi ameliyatı sonrası hastanın aşırı hassasiyetle kendini korumaya yönelik hareket kısıtlılığına gitmesi sonucunda da bağırsağın doğal hareketi (Matriste, Mobilite) kısıtların, yüzey atılımı, doku beslenmesi bozularak sürekli enflamasyona bağlı ikincil – üçüncül hastalıklara neden olur. Eğer cerrahi kaçınılmaz ise operasyonel işlemler bittikten sonra kontrollü şekilde yara çevresi dokuların rezorbsiyonuna (emilimine) ve elastikiyet / esnekliğinin kaybedilmemesi için VİSSERAL mobilizasyonlara mutlaka başlanmalıdır.

Ankilozan Spondilit Hakkında Detaylı Bilgi ve Öneriler: https://www.drceyhunnuri.com/iskelet-sistemi-hastaliklari/ankilozan-spondilit-tedavisi/

Romatoid Artrit Hakkında Detaylı Bilgi ve Öneriler: https://www.drceyhunnuri.com/iskelet-sistemi-hastaliklari/iltihapli-eklem-romatizmasi-tedavisi/