Ağız Kuruluğu ve Artrit Hastalıklar

Herkes sinir, stres, disiplinsiz fazla egzersiz veya su tüketimi azlığı kaynaklı ağız kuruluğu yaşayabilir. Ancak ağız kurluğunuz sayılan eksikliklerin giderilmesi ile birlikte düzelmezse sorun tükürük bezlerinizde olabileceği akla gelmelidir. Tükürük bezleri yeterli ve devamlı tükürük üretmediğinde kronik kuru ağız (kserostomi) oluşur. Dudaklarınız ve çevresindeki cilt de kuruyabilir ve çatlayabilir, konuşmak veya yutkunmak zor olabilir.

İlaç Kullanımı ve Ağız kuruluğu

Birçok şey ile birlikte ilaç kullanımı da kronik olarak kuru bir ağza neden olabilir. 500’den fazla  ilaç, tükürük bezlerinin çalışma şeklini etkiler. Ağzınızı kalıcı olarak pamukla doldurulmuş gibi hissediyorsanız, ilaçlarınızın yan etkilerini kontrol ederek başlayın veya doktorunuza bunları sorun.

• Antihistaminikler
  • Antidepresanlar
  • Antipsikotikler
  • Tansiyon Hapları
  • Diüretikler
  • Ağrı Kesiciler
  • Sakinleştirici

Sjögren Sendromu ve Ağız Kuruluğu

Romatoid Artrit (RA) veya Lupus’unuz varsa, ana semptomları ağız kuruluğu ve göz kuruluğu olarak ortaya çıkan, otoimmün bir bozukluk olan Sjogren sendromu riskiniz de artmış olur.

Sjogren yıllarca ciddi sorunlara neden olmayan bir rahatsızlık durumu olarak kabul edildi. Ama şimdi eklemlerinizi, böbreklerinizi, akciğerlerinizi, cildinizi de etkileyebileceği ve devam eden yorgunluğa neden olabileceği bilinmektedir. Diğer otoimmün hastalıklar gibi, Sjogren’lerde de şikayetler iltihabi reaksiyonlar vücudun kendi dokularına (bu durumda ağız ve gözleriniz gibi nem üreten bezler) karşı yönlendirildiğinde ortaya çıkar.

İki tip Sjogren sendromu vardır – Birincil ve İkincil. Birincil form, Sjögren’in semptomlarına sahip olduğunuz, ancak başka bir büyük romatizmal veya otoimmün hastalığınız olmadığı zamandır. İkincil form, RA veya lupus gibi başka bir otoimmün hastalığı olan biri Sjögren’in semptomlarını geliştirdiğinde teşhis edilir. Kuru ağız semptomları birincil Sjögrenlerde daha kötü olma eğilimindedir.

Ağız Kuruluğunun Tehlikeleri

Ağız kuruluğu rahatsızlık vericidir ve yiyeceklerin tadına bakılamaması veya tadının çıkarılmaması da dahil olmak üzere günlük zorluklara neden olabilir. Daha da önemlisi, ağız sağlığınızı ve sindiriminizi etkiler. Tükürük, diş çürümelerini, dişeti hastalıklarını ve ağız kokusunu önleyen antibakteriyel bileşikler içerir. Ayrıca çiğnemeyi ve yutmayı kolaylaştırır ve nişastaların parçalanmasına yardımcı olan amilaz enzimini içerir. Kısacası sindirimin ilk adımının gerçekleştiği alanın çalışmaması anlamına gelmektedir. Bu durumda bir çok metabolik enflamatuar hastalıkların (ÜK, RA, AS, CROHN vb.) oluşum mekanizmasına tetik oluşturabilir.

“Tükürüksüz bir ağzı kullanmak motor yağı olmayan bir araba sürmek gibidir”

Anna Diaz-Arnold

Ağız Kuruluğu Tedavisi

Semptomatik tedavilerin amacı ağzınızı mümkün olduğunca nemli tutmaktır. Çoğu terapi, kendiniz yapabileceğiniz basit şeylerdir, diğerleri ise reçete gerektirir.

• Gün boyunca küçük su yudumlayın.
  • Şekersiz sakız çiğneyin. Bu, tükürüğün mümkün olduğunca akmasına yardımcı olacaktır.
  • Bir oda nemlendiricisi bulundurun. Nemli bir ortam cildinize, ağzınıza ve gözlerinize yardımcı olabilir.
  • Şekerli yiyeceklerden ve şekerlerden kaçının.
  • Kafein ağız kuruluğunu daha da kötüleştirebileceğinden, tüketimini azaltın.
  • Sık sık diş bakımı yaptırın. Daha sık temizlik ve diş muayenesine ihtiyacınız olabilir.
  • Misvakın kokusu tükürük salgısını artırarak ağzın kurumasını engelleyecektir.
  • Tükürük bezlerini tükürük üretmesi için tetiklemekte iyi olan çeşitli yiyecekler vardır. Bu, dokularından, şeker içeriklerinden, asit derecelerinden ya da acılıklarından kaynaklanır. Bu yiyecekler arasında şunlar vardır: Elma, Sert bekletilmiş/fermente peynirler, Kıtır sebzeler, Turunçgiller, Acı yeşillikler.
  • Sabahları ağız kuruluğunu minimuma indirmek ve tükürük miktarını normal düzeyde tutmak için uyuma pozisyonunu değiştirilmeli, burun hava yolunu açık tutarak yaşam tarzında nefes almayı kolaylaştıracak nefes egzersizleri gibi diğer değişiklikler uygulanmalı.

Tedavinin asıl amacı salgı üretiminin neden azaldığı üzerinde durmaktır.

Etiket